תשדיר פרסומת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

תשדיר פרסומתעגה המקצועית: ספוט) הוא תשדיר רדיו קצר, המעביר מסר פרסומי באומר ובצליל. פעמים רבות ניצב בלבו של תשדיר פרסומת הזמריר, שהוא מסר קצר וקליט, המלווה בלחן. לעיתים מורכב תשדיר הפרסומת מהזמריר לבדו, אך פעמים רבות הם כוללים מסר ארוך יותר, שהזמריר הוא רק חלק ממנו, מעין עוגן הקושר תשדיר זה למכלול התשדירים של אותו משווק. מקבילו בקולנוע ובטלוויזיה של תשדיר הפרסומת הוא סרטון פרסומת.

תשדיר הפרסומת מופק על ידי משרד פרסום, ולשם השמעתו נרכש זמן שידור מתחנות הרדיו. בדומה לפרסומת בעיתונים הנחלקת בין עיתונים בתפוצה ארצית למקומונים, כך גם הפרסומת ברדיו נחלקת בין תחנות ארציות ותחנות אזוריות. לרייטינג של התחנה ושל ערוציה השפעה על מחיר התשדיר. לתשדיר הפרסומת אורכים קבועים, בין 10 ל-60 שניות. אורך התשדיר משפיע על מחיר זמן השידור שלו, אך לא באופן ליניארי - תשדיר כפול באורכו יעלה פחות מאשר כפליים במחיר. ברדיו המסחרי, שידור תשדירי פרסומת הוא מקור ההכנסה העיקרי. גם ברדיו הציבורי מתבסס חלק ניכר מהתקציב על ההכנסה מתשדירי פרסומת.

קולו של הקריין בתשדיר הפרסומת הוא בדרך כלל אנונימי, אך לעיתים עוסקים בכך קריינים נודעים, שקולם מוכר לציבור, שהמוניטין שלהם משמש אף הוא לשכנוע קהל המאזינים.

תשדיר הפרסומת הראשון מיוחס לתחנת הרדיו WEAF בניו יורק. התשדיר, באורך 10 דקות, שודר ב-28 באוגוסט 1922, פרסם חברת נדל"ן, והושמע בקולו של נציג החברה[1].

תשדירי פרסומת בתאגיד השידור הישראלי כפופים לכללים שמפרסמת מועצת הרשות מעת לעת (לאחרונה בקובץ כללי מועצת תאגיד השידור הישראלי (שידור פרסומות, הודעות חסות ותשדירים לשירות הציבור), תשפ"א-2021)[2]. מכוח כללים אלא נמנע לעיתים שידורם של תשדירי פרסומת שהוגשו לתאגיד השידור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא תקשורת ובנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.