צמד חמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צמד חמד
מידע כללי
אמן גדעון גכטמן
תאריך יצירה 1995
טכניקה וחומרים מיצב, טכניקה מעורבת
נתונים על היצירה
מיקום אוסף גבי ועמי בראון שבישראל

"צמד חמד" (1995) הוא מיצב מאת האמן הישראלי גדעון גכטמן.

המיצב מכיל שתי דמויות פורצלן לבנות וכחולות של גבר ואישה בסגנון אירופי. דמויות אלו נשברו וחוברו מחדש, תוך שימוש בהעתקים של חלקי הפסל, המודגשים בעזרת צבע מוזהב. עירוב זה יצר שני פסלונים שונים מכל דמות, המוצבים על מעין כני שיש אפורים ומלבנים. בנוסף, מופיע ייצוג צילומי מוגדל של שתיים מהדמויות, הממוסגר במסגרת מוזהבת.

בעוד שמה של היצירה - "צמד חמד" - מרמז על קשר חד פעמי וייחודי, הרי שהשימוש המודגש בהעתקים בעבודה מצביע על חוסר היכולת לייצוג אמיתי ונכון של המציאות. שימוש זה מלווה באירוניה הנוצרת מן העימות בין הייצוגים השונים. בנוסף, אלמנט הפירוק חושף גם ממד של מוות וכליון ביצירה, ובו כני השיש יכולים להיות מפורשים גם כרמזים למעין מצבות קבורה.

על פי גכטמן השימוש בחיקוי ובתחליף נובע משני מניעים מקבילים - "האחד הוא מתחום האמנות - היחס בין דימוי למקור, הפער שביניהם ונקודת הדמיון והחפיפה. [...] המקור השני הוא ההקשר הכללי-תרבותי; השאלה מדוע התרבות שלנו מוצפת בתחליפים ומהן ההשלכות מרחיקות הלכת של התופעה"[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מצוטט בתוך: גל-עצמון, נטע, "גלגולים של מקור וחיקוי", דף לתערוכה גדעון גכטמן, חדווה, גדעון וכל השאר, בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב, 2003.