רוק מזרחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוק מזרחי
מוצא ישראלישראל ישראל
כלים גיטרה חשמלית, גיטרה, בס, תופים
תת-סוגות
מוזיקה מזרחית, רוק ישראלי
נושאים קרובים
רוק ישראלי, רוק מתקדם

רוק מזרחי הוא ז'אנר מוזיקלי המשלב בין מוזיקה מזרחית למוזיקת רוק. להגדרה זו משתייכים כל אמני הרוק המשלבים ביצירתם אלמנטים מין תרבות המוזיקה המזרחית, וגם זמרים השייכים לזמר המזרחי אשר בשיריהם מורגשות השפעות של רוק מערבי.

רוק מזרחי הוא מונח רחב המשלב בתוכו כמה סגנונות מוזיקליים שונים. הוא מוגדר על ידי שילוב של מוזיקת רוק עם כלים, יצירות וטכניקות שירה מזרח תיכוניות. ניתן להשוות את הסגנון עם רוק מתקדם, שכן סולמות ומקצב מזרח תיכוניים נוטים לשבור נורמות מערביות. כמה דוגמאות הן אורפנד לנד, כנסיית השכל, אלגיר והסולן אביב גדג', יוסי סאסי ודודו טסה. דוגמה בולטת נוספת היא פורטיסחרוף, צמד יצירתי המורכב מהאמנים רמי פורטיס וברי סחרוף. גם לפורטיס וגם לסחרוף יש רקע מזרחי וספרדי חלקי (טורקי ועיראקי). האלמנטים המזרחיים במוזיקה שלהם נעים בין עדינים מאוד למאוד ברורים לפעמים. השניים החלו את הפרויקט שלהם ב-1989 בעקבות התפרקות קבוצת הפוסט פאנק Minimal Compact. שתי הקבוצות מציגות כמה נושאים מזרח תיכוניים, כולל שיר אחד בערבית ג'יבריש, "סנדניה", מתוך תקליט הבכורה שלהם Foreign Affair.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוק המזרחי החל להתפתח בשנות ה-70. הזמרים גבי שושן, ניסים סרוסי, אבנר גדסי ושימי תבורי שנקראו אז זמרים מזרחיים או זמרי רוק מזרחי.

ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.