אגרוקומרץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגרוקומרץ
נתונים כלליים
מיקום המטה וליקה קלדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגרוקומרץ היא חברת מזון שבסיסה בווליקה קלדושה, בוסניה והרצגובינה, עם פעילות לשעבר המשתרעת על פני כל אזור יוגוסלביה לשעבר. החברה זכתה להכרה בינלאומית בסוף שנות ה-80 עקב שערוריית שחיתות הידועה בשם פרשת אגרוקומרץ. במהלך המלחמה בבוסניה והרצגובינה, פיקרט אבדיץ', המנכ"ל של החברה, השתמש בעושרו ובהשפעתו הפוליטית כדי להקים את המחוז האוטונומי של מערב בוסניה, מדינה לא מוכרת.

צמיחה ראשונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגרוקומרץ ממוקמת באזור שהוכנס למצור כלכלי על ידי המפלגה הקומוניסטית היוגוסלבית מיד לאחר מלחמת העולם השנייה.[דרוש מקור] באותה עת, החברה כללה חווה אחת הגובלת בקרואטיה.

בשנות ה-70, עם הנשיא החדש שלה פיקרט אבדיץ', החלה אגרוקומרץ לצמוח על ידי יצירת קשרים עם חקלאים באזורים הסמוכים, בניית חוות תרנגולות ואספקת מקומות עבודה לאלפי מובטלים באזור.

זמן קצר לאחר מכן הפכה אגרוקומרץ לנושא מרכזי בכל ההיבטים של החיים המקומיים. עם השפעה חיובית על העובדים והציבור, כמו גם עם ההשקעות שלה, אגרוקומרץ הפכה את האזור הזה לאחד האזורים המתקדמים ביותר ביוגוסלביה. במשאבים משלה בנתה אגרוקומרץ כבישים באזורים הרחוקים ביותר של האזור, סיפקה אספקת מים כמעט לכל בית באזור, השקיעה במערכת החינוך על מנת לרכוש עובדים בעלי השכלה גבוהה.

בשנות ה-80 היו לחברה מיליוני תרנגולות, אלפי תרנגולי הודו, אלפי ארנבות חקלאיות, ייצור מיונז, ייצור משקאות חריפים, הודו, סלמי, ייצור צהריים, ייצור שוקולד, פטריות, וכן בעלות על יחידות אחסון קר ויבש. עם למעלה מ-13,000 עובדים, משאיות משלה להפצת מוצרים, שירות הובלה לעובדים ולציבור, מוניטין כוכבים באיכות המוצרים בכל רחבי אירופה ואף יותר, אגרוקומרץ נחשבה לחברה מצליחה ולענקית ייצור מזון.

פרשת אגרוקומרץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשת אגרוקומרץ התפרסמה באוגוסט 1987, לאחר מאמר שפורסם ב-15 באוגוסט 1987 בעיתון בורבה מבלגרד, שבו הואשמה החברה בהנפקת שטרות חוב ללא כיסוי. גם המועצה המבצעת של הרפובליקה הסוציאליסטית של בוסניה והרצגובינה פרסמה פתק בנוגע למקרה. עד מהרה נפתח קמפיין תקשורתי נגד פיקרט אבדיץ', והאחים חמדיה והאקיה פוזדראץ, שהואשמו בחסות פוליטית על אבדיץ', ונחשבו לאשמים העיקריים בכניסתו של אבדיץ' למערכת הפיננסית. [1]

נשיאות הוועד המרכזי של ליגת הקומוניסטים של בוסניה והרצגובינה (CK SK BiH) קיימה מושב מורחב ב-31 באוגוסט 1987 שדנה באי סדרים עסקיים של אגרוקומרץ החמוצה. אפילו באפריל, הנשיאות של CK SK BiH ביקשה ממוסדות הרפובליקה לבדוק את הסטטוס הלגיטימי בתוך אגרוקומרץ. בקשה זו למוסדות הרפובליקה הוגשה לאחר שמזכירות הרפובליקה לענייני פנים (RSUP) הזהירה מפני התופעה הרחבה של אי-סדרים עסקיים, שימוש לרעה, שוחד, שחיתות ושימוש בלתי הולם בכספים. נשיאות ה- CK SK BiH ביקשה מארגוני המפלגה בווליקה קלדושה ובקזין להימנע ממעשים לא חוקיים ולנתח את הסטטוס המלא. עם זאת, עקב אי שיתוף פעולה של המבנים העסקיים של אגרוקומרץ וסירוב למסור את המידע, המועצה המבצעת של האספה של הרפובליקה הסוציאליסטית בוסניה והרצגובינה הקימה קבוצה מיוחדת על מנת לחקור את המצב הכלכלי-פיננסי של אגרוקומרץ.[1]

מציאת הקבוצה המיוחדת זעזעה את כל הציבור היוגוסלבי. הוועד המרכזי של SK BiH התייחס לפעילות המחלקות העסקיות של אגרוקומרץ כ"אנטי ניהול עצמי" ו"טכנוקרטיות", וביקש לגרש את פיקרט אבדיץ' מהוועד המרכזי, פיטוריו מהמועצה הפדרלית של היוגוסלביה. והדחה מתפקיד נשיא הוועדה העסקית של אגרוקומרץ. השלטונות דרשו חקירה לגבי אחריותם של קומוניסטים ברדיפת הציבור של הרפובליקה, שירות חשבונאות המדינה, הבנק העממי ובנק העסקים Sarajevo - Udružena banka (אנגלית: United Bank), מכיוון שהם הראו חוסר יוזמה בגילוי אי-סדרים והגנה על חוקיות ורכוש המדינה.[1]

במלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר פרצה המלחמה בשנות ה-90, אבדיץ' יצר את המחוז האוטונומי של מערב בוסניה, ישות עצמאית בפועל שהתקיימה בפינה הצפון-מערבית של הרפובליקה של בוסניה והרצגובינה בין השנים 1993 ל-1995. אגרוקומרץ הייתה אבן הפינה של כלכלתה.

אחרי המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה המקורית התקפלה לאחר המלחמה, אך הוקמה מחדש בשם אגרוקומרץ ד.ד. ווליקה קלאדושה על ידי עובדים לשעבר בשנת 1999 בשיתוף עם חברת גאדז'ו קומרץ מסרייבו, שהתמחתה בייצור ביסקוויטים של המותג העליון. אף על פי שהחברה ייצאה את מוצריה לארצות הברית, אוסטרליה וקנדה, היא נאבקה כלכלית ולאחר מכן הובאה לשליטת המדינה.[2] אגרוקומרץ נמכרה על ידי המדינה ב-2014, אך דיווחה על בעיות במשיכת קונים.[3][4]

בשנת 2017 דווח כי החברה נרכשה על ידי AC Food, חברה מקבוצת המזון והטקסטיל AS Group שבסיסה בסרייבו והתאוששה כלכלית, והמשיכה לייצר ביסקוויטים, שוקולד ומוצרי ממתקים אחרים, עם תוכניות לייצור של בשר, עופות וביצים משנת 2018.[5][6] מוצרים נוספים כמו ממרח אגוזי לוז מאזה וחפיסת שוקולד קרמיפן נחשפו לאחרונה.[7][8]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Lučić 2013, p. 206.
  2. ^ "Agrokomerc d.d. - in bankruptcy proceedings - SeeNews - Business intelligence for Southeast Europe". seenews.com. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Prodata zaplijenjena imovina Agrokomerca". PUFBIH.ba. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Agrokomerc Na Listi Za Privatizaciju U 2014. Godini, RTVUSK
  5. ^ "Agrokomerc on the feet, packed three hundred millionth "Tops"". PRO-PATENT.BA. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "AS Group from Tesanj to take over Agrokomerc?". Sarajevo Times (באנגלית אמריקאית). 24 במרץ 2017. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Domestic Company Agrokomerc: After Tops comes Emina Coffee". Sarajevo Times (באנגלית אמריקאית). 5 בנובמבר 2017. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Domestic Company presented Maza Cream, most popular during 1980s". Sarajevo Times (באנגלית אמריקאית). 26 בדצמבר 2018. נבדק ב-29 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)