אדוארד תיאודור קומפטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד תיאודור קומפטון
Edward Theodore Compton
לידה 29 ביולי 1849
האקני, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במרץ 1921 (בגיל 71)
פלדאפינג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Sidcot School עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, מסע, איור ספרים, טיפוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד תיאודור קומפטוןאנגלית: Edward Theodore Compton‏; 29 ביולי 184922 במרץ 1921) היה אמן גרמני יליד אנגליה, מאייר ומטפס הרים. הוא ידוע בזכות ציוריו ורישומיו של הנוף האלפיני, וכבש כ-300 פסגות הרים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומפטון נולד בלונדון, בנו של תיאודור קומפטון, סוכן ביטוח חובב אמנות, וגדל בבית של קוואקרים דתיים מאוד. הוא למד בבתי ספר לאמנות, וכן למד זמן מה באקדמיה המלכותית בלונדון, אך למעשה הוא היה אוטודידקטי באמנות.

בשנת 1867, החליטה משפחתו להגר לגרמניה, לדרמשטאט, כדי שבנם ירכוש השכלה טובה וזולה יותר מאשר באנגליה. שם, באותה תקופה היה מקום מושבה של דוכסות הסן הגדולה של הדוכס הגדול לודוויג השלישי, וקהילה של אמנים התפתחה במקום. רשומות ביומנו של קומפטון מראים כי הוא וגם אביו היו מורים לאמנות - אליס, נסיכת הסן הייתה בין תלמידיו של אדוארד.[2]

בין השנים 68–1867 סייר קומפטון באזורי ריינלנד, מוזל ואייפל בגרמניה, ועשה רישומים רבים. ביולי 1868, כל משפחת קומפטון נסעה לאלפים. הנוף האלפיני שנתקל בו במהלך טיול זה, במיוחד הנוף של פסגות אייגר, מונש ויונגפראו, גרם לאדוארד להיות צייר הרים.[3]

בשנת 1869 התגורר קומפטון במינכן וכעבור שנתיים הציג לראשונה את עבודתו בארמון הזכוכית.

בשנת 1872 התחתן עם אוגוסטה פלץ ובמשך שנתיים הם נסעו דרך טירול, איטליה ושווייץ. משנת 1874 התיישבו בני הזוג בפלדפינג שעל אגם סטארנברג, בוואריה, ובנו שם בית נוח בשם וילה קומפטון.

בשנים שלאחר מכן נסע קומפטון להרי אוסטריה, סקנדינביה, צפון אפריקה, קורסיקה וספרד ותיעד את רשמיו במגוון ציורי צבעי שמן וצבעי מים וציורי דיו. אף על פי שאהב סצנות אלפיניות, ביקר קומפטון וצייר אזורים אחרים כמו הרי הטטרה הגבוהים במזרח אירופה, הרי סקוטלנד, ההברידים, איי לופוטן וצפון הכף בנורווגיה, והאנדים הקולומביאניים.

בשנת 1880 הפך קומפטון לחבר באקדמיה המלכותית בלונדון.[4] מלבד עבודתו כצייר הוא התפרסם גם כמאייר ספרים של "התאחדות האלפים הגרמניים והאוסטרים" עם כותרות כמו "בהרים הגבוהים" מאת אמיל זיגמונדי (1889), "אודות פלס ופירן" (1901) ו"טיפוס הרים בתמונות" מאת אלפרד שטייניצר (1913). באנגליה הוא היה מבוקש גם כמאייר שמספק תמונות למגוון ספרים.

בזמן מלחמת העולם הראשונה הוא הוזמן על ידי הצבא האוסטרי לצייר מחזית ההר אך נאסר על ידי הפיקוד העליון של בוואריה. הוא הוצא גם מאגודת האמנים במינכן, מכיוון שהיה אנגלי.

פרט לאומנותו, היה קומפטון גם מטפס מצוין, שזכה להערכה רבה בזכות "כישורי טיפוס הרים מבריקים על קרח וסלע, התמדה ראויה להערצה שלו, סבלנותו הבלתי נדלית לשאת בתלאות". הוא היה חבר במועדון האלפים הבלעדי ובאיגוד האלפים הגרמני והאוסטרי.

קומפטון נפטר בפלדפינג ב-22 ביולי 1921, בן 72.

בנו אדוארד הריסון קומפטון ובתו דורה קומפטון היו גם ציירי הרים.

בתו השנייה מריון הייתה ציירת פרחים ודומם.

אמנות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתחלה צייר במסורת הרומנטית האנגלית, קומפטון פיתח מאוחר יותר ייצוג מציאותי יותר של הטבע, בהנחיית רעיונותיו האמנותיים האמיתיים תוך שמירה על דיוק טופוגרפי. אפילו צבעי המים המוקדמים שלו מראים את החשיבות הרבה של בהירות ואור ועבודתו ראויה לציון גם בזכות הצגת האלמנטים כמו מים ואוויר, כולל ערפל. אפשר לראות בו אימפרסיוניסט.

אף על פי שקומפטון מעולם לא היה בעל השכלה פורמלית רבה, הוא השפיע על אמנים כמו ארנסט פלאץ וקרל ארנולד וכן על בנו אדוארד הריסון קומפטון ובתו דורה קומפטון.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]