אביזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אוויזאורוס)
קריאת טבלת מיוןאביזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון 70.6–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
קבוצה: אננטיאורניתים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: אביזאוריים
סוג: אביזאורוס
מין: Avisaurus archibaldi
שם מדעי
Avisaurus
Brett-Surman & פאול, 1985
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אביזאורוס (שם מדעי: Avisaurus; משמעות השם: "עוף לטאה/זוחל") הוא סוג של עוף קמאי מקבוצת האננטיאורניתים, שחי באמריקה הצפונית במשך הקרטיקון העליון שלפני 70.6 עד 66 מיליון שנה מזמננו, בסמוך לחופי הים הפנימי המערבי הקדום, באזור בו התרוממו הרי הרוקי בעתיד. הוא נכחד עם הכחדת הקרטיקון הגדולה לצד אחרוני הדינוזאורים.

האביזאורוס היה עוף קטן מהמשפחה אביזאוריים, שהיה קרוב לקונכואורניס, לסורואביזאורוס (Soroavisaurus) ולנאוקנורניס וכמותם היה בעל מאפיינים דומים לעופות בתראים אך עם מאפיינים זוחלים מסוימים כמו שיניים בלסתותיו וזנב ארוך וחלול. אורך הדוגמה שנמצאה הגיעה לאורך 73.9 סנטימטרים כולל זנב, מה שהופך אותו לאחד מהגדולים שבבני קבוצתו.

העוף התגלה בתצורת הל קריק במונטנה ונאסף בשנת 1975. הוא הועבר לאוסף המאובנים של אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ושם תואר למדע ב-1985 בידי החוקרים מייקל ק. ברט-סורמן (Michael K. Brett-Surman) וגרגורי ס. פאול (אנ'). הסוג כלל מין אחד - Avisaurus archibaldi, על שם החוקר המגלה שלו - ג'יי דייוויד ארצ'יבלד מאוניברסיטת ברקלי.

עוף זה היה עוף ימי שדומה מעט לשחף או חופמאי שאולי ניזון מדגים ואולי קינן בקבוצות גדולות כמו עופות ימיים קדומים נוספים מתקופתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אביזאורוס בוויקישיתוף
  • אביזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)