אוומטאטרסליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אורניתודירה)
קריאת טבלת מיוןאוומטאטרסליה
אוומטאטרסליה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
ענף: דיאפסידה
ענף: ארכוזאוריה
ענף: אוומטאטרסליה
שם מדעי
Avemetatarsalia
Benton, 1999
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אלוזאורוס.

אוומטאטרסליה (שם מדעי: Avemetatarsalia) היא קבוצה של זוחלים ארכוזאורים קדומים המהווים את אחת משתי קבוצות הארכוזאורים, לצד הפסאודוסוכיה. משמעות שמם היא: "עצמות מסרק של עופות", עקב מבנה העצמות המבדיל אותם מקרובי התנינאים. הקבוצה הוגדרה ב-1999 בידי הפלאונטולוג הבריטי מייקל בנטון והיא כוללת את כל הדינוזאורים, דמויי הדינוזאורים, העופות והפטרוזאורים המעופפים. בעבר היו ידועים בשם אורניתודירה (Ornithodira).

בני קבוצה זו התפתחו החל מאמצע הטריאס לפני 245 מיליון שנה. כל המינים נכחדו עד לפני 66 מיליון שנה עם הכחדת הקרטיקון, למעט העופות (כיום הם מהווים מחלקה נפרדת מאבותיהם הזוחלים). במראם הם החלו כבעלי מבנה ראש קצר יותר מהפסאודוסוכים, דמויי-התנינים, גופם היה קטן יותר והם היו חסרי אוסטאודרם על הגוף להגנה.

לאורך הטריאס ולאורך המזוזואיקון ארכוזאורים אלה התפתחו לשני מסלולים: אחד לראשוני הפטרוזאורים שעפו ושלטו באוויר ואחד לדמויי הדינוזאורים, אשר התפתחו לדינוזאורים אמיתיים. הללו היו בעלי מגוון גדול של צורות וגדלים שונים, אחדים מהם כמו הזאורופודים היו גדולים יותר מכל חיה יבשתית בעולם, וחלקם כמו הולוצירפטור עטו נוצות. למעשה בני קבוצה זו הם היחידים שכוסו בנוצות.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוומטאטרסליה בוויקישיתוף