עצמות המסרק (כף רגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עצמות המסרק
שיוך כף רגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אנטומי כף רגל עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (272) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) ossa metatarsi עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A02.5.17.001 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 1495 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 71340 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A02.835.232.043.300.492 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D008682 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0025584 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עצמות כף רגל שמאל.
עצם המסרק החמישית (שמאלית). מימין מבט צידי, משמאל מבט תיכון.

עצמות המסרק נקראות גם עַצְמוֹת מְתוֹךְ הָרֶגֶל, עַצְמוֹת הַמָּתוֹךְ (TA: Ossa metatarsi; Ossa metatarsalia) ובאנגלית: metatarsal bones או metatarsus הן חמש עצמות המסווגות כעצמות ארוכות. ממוקמות בין עצמות שורש הרגל לגלילים (עצמות אצבעות כף הרגל), ויחד איתם הן מרכיבות את שלד כף הרגל.

אחת המחלות הידועות בעצמות המסרק היא מחלת פרייברג הנגרמת כתוצאה מהפרעה באספקת הדם לרקמה (נמק אווסקולרי) בעצמות המסרק בכף הרגל. המחלה מתאפיינת בכאבים, נפיחות ונוקשות בקדמת כף הרגל (בגב כף הרגל ותחתית) עד לחוסר יכולת לדרוך על כף הרגל.

כל אחת מחמש עצמות המסרק מופרקת בצידה המרוחק עם אחת האצבעות. שמה של כל עצם ניתן לה לפי האצבע אליה היא מופרקת - עצם המסרק הראשונה מופרקת עם האצבע הראשונה (הבוהן הגדולה), עצם המסרק השנייה מופרקת עם האצבע השנייה וכך הלאה לכיוון צידי כף הרגל.

מבנה אנטומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה האופייני של עצמות המסרק כולל גוף (Corpus ossis metatarsi) ארוך ושני קצוות: בסיס (Basis ossis metatarsi) - הקצה המקורב של העצם, בנוי בצורת טריז ומופרק עם עצמות שורש הרגל ועם עצמות המסרק הסמוכות לו, וראש (Caput ossis metatarsi) - הקצה המרוחק של העצם, מעוגל ומופרק עם הגליל המקורב של האצבע המשויכת לו.

למספר עצמות מאפיינים מיוחדים:

  • עצם המסרק הראשונה - עבה, קצרה וחזקה מארבע עצמות המסרק האחרות. בסיסה מופרק לעיתים רחוקות בלבד עם עצם המסרק השנייה. ראשה מופרק בתחתיתו עם שתי עצמות ססמואידיות זעירות. העצמות הססמואידיות של הבוהן הגדולה (Ossa sesamoidea pedis), משולבות בגידי השרירים המניעים של הבוהן הגדולה, נושאות את משקל הגוף. בבסיס העצם נאחזים השרירים השוקתי הקדמי והשוקיתי הארוך.
  • עצם המסרק השנייה - העצם הארוכה מהחמש. לבסיסה מבנה זוויתי המופרק עם עצמות הטריז של שורש הרגל כך שהוא מהווה אבן ראשה של קשת כף הרגל הרוחבית האחורית (קשת כף הרגל הרוחבית הקדמית נמצאת באזור ראשי עצמות המסרק).
  • עצם המסרק החמישית - בסמוך לבסיסה, בחלקה הצידי, בולטת גבששת (Tuberositas ossis metatarsi quinti [V]‎). בגבששת נאחז השריר השוקיתי הקצר (fibularis brevis).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עצמות המסרק בוויקישיתוף