איסמאל סמבדה גרסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איסמאל סמבדה גרסיה
Ismael Zambada García
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1 בינואר 1948 (בן 76)
אל אלאמו, קוליאקאן, סינלואה, מקסיקו
מדינה מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
פעילות בולטת מנהיג קרטל סינלואה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איסמאל סמבדה גרסיהספרדית: Ismael Zambada García; נולד ב-1 בינואר 1948), המכונה "אל מאיו", הוא ברון סמים מקסיקני הנחשב כיום למנהיג קרטל סינלואה.[1] סמבדה הוא מברוני הסמים הבודדים שלא נתפסו מעולם[דרוש מקור], על אף שהוא פעיל בתחום כבר עשרות שנים. לאורך זמן רב ניהל סמבדה את קרטל סינלואה יחד עם שותפו, חואקין גוסמן הידוע בכינויו "אל צ'אפו". לאחר לכידתו האחרונה של גוסמן בשנת 2016, פרץ מאבק פנימי בין הסיעות השונות שמרכיבות את הקרטל, ובסיומו, על פי ההערכות, תפס סמבדה את מקומו כדמות הבכירה ביותר בארגון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמבדה נולד במדינת סינלואה שבמקסיקו. הוא היה חוואי וניחן בידע נרחב בחקלאות. את דרכו כסוחר סמים החל ככל הנראה כמגדל של מריחואנה ופרג, שממנו מופק הרואין, ובהברחת כמויות קטנות יחסית של מספר קילוגרמים של סמים בכל פעם. בהמשך, לאחר שנוצרו קשרים בין קרטלי הסמים המתהווים במקסיקו לבין הקרטלים בקולומביה, עבר לסחור בקוקאין.

בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 פעל סמבדה, כמו רוב סוחרי הסמים הגדולים במקסיקו, במסגרת קרטל גואדלחרה שייסד מיגל אנחל פליקס גאיארדו. גאיארדו היה הראשון שאיחד בין ה"פלאסות" (טריטוריות) השונות של סוחרי הסמים במקסיקו, תחת הנהגה מרכזית שיצרה שיתוף פעולה בין הסוחרים במקום לעסוק במלחמות פנימיות.

לאחד מעצרו ב-1989 הורה גאיארדו על חלוקה של הקרטל לפי אזורים גאוגרפיים: אחייניו, האחים אריאנו פליקס, קיבלו את השליטה באזור טיחואנה הגובל בארצות הברית. נתיב ההברחות השני לארצות הברית, דרך סיודאד חוארס, ניתן לאמאדו קאריו פואנטס, שבהמשך יעמוד בראש קרטל חוארס. מיגל קארו קינטרו קיבל לידיו את נתיב ההברחות השלישי, שכונה "מסדרון סונורה". ואילו גוסמן והקטור לואיס פאלמה סלזאר קיבלו לידיהם את השליטה בסינלואה שלחוף האוקיינוס השקט, כשזמן קצר לאחר מכן הצטרף אליהם סמבדה.

השליטה באזור החוף אפשרה לקרטל סינלואה לקבל משלוחים גדולים של קוקאין מקולומביה דרך הים. לאורך השנים הבריח הקרטל מאות טונות של הסם לתחומי ארצות הברית ולמדינות נוספות בעולם, באמצעים שונים ומגוונים כגון מטוסים, משאיות, ספינות ומנהרות.

הקרטל החדש גדל במהירות והפך לחזק ביותר במקסיקו. תחומי פעילותו חרגו בהרבה ממדינות סינלואה, והוא התפשט גם לדורנגו, צ'יוואוואה, נואבו לאון ומיצ'ואקאן. בהמשך גדל הקרטל עוד יותר והשתלט גם על נתיבי ההברחות של האחים אריאנו בטיחואנה ועל נתיבים נוספים. הפלישה לטריטוריות מתחרות החלה מלחמת קרטלים בהיקף שהיה חסר תקדים עד אז, ובמסגרתה נהרגו אלפי בני אדם.

לאורך כל שנות פעילותו, ובניגוד לשותפו חואקין גוסמן, שמר סמבדה על פרופיל נמוך מאוד, וזו ככל הנראה אחת הסיבות לכך שלא נתפס מעולם, אף על פי שהוא מבוקש על ידי הרשויות במקסיקו ובארצות הברית מאז 1998 ועל ראשו הוצב פרס של 5 מיליון דולרים. ככל הידוע סמבדה עבר ניתוחים פלסטיים על מנת לשנות את מראהו, והוא נע ברחבי מקסיקו תחת מעטה חשאיות. עיקר פעילותו מתמקד במדינות סינלואה ודורנגו, אך השפעתו ניכרת גם באזורים אחרים במקסיקו.

במדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה הפושעים המבוקשים ביותר בעולם, אחד הפרקים מדבר על פשעיו של גרסיה ועל כך שהוא אחד מהפושעים המבוקשים ביותר בעולם.

דמותו של גרסיה התפרסמה גם בסדרה נרקוס: מקסיקו החל מהעונה השלישית, בגילומו של השחקן אלברטו גרה. לפי העלילה המתבססת בצורה חלקית על המאורעות ההיסטוריים: גרסיה החל את דרכו כדייג וסוחר חסילונים שהבריח סמים מהצד בספינתו הרעועה בהיקפים קטנים. גרסיה התעקש להישאר עצמאי למרות חיזוריהם החוזרים של משפחת אריאנו מטיחואנה מצד אחד, ומהשותפים אל צ'אפו - הקטור פאלמה - ואזול מקרטל סינלואה. לבסוף המלחמה בין שני הקרטלים גררה גם אותו לעימות והוא בחר בסינלואה. בסוף העונה הוא מצליח לחסל את רמון, ממשפחת אריאנו, בשעה שהוא היה בדרך לחסל אותו, והופך לשותף היחיד של אל-צ'אפו בהנהגת סינלואה בשעה שהיא מתכננת להשתלט על סיודאד חוארס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איסמאל סמבדה גרסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]