אירוטפג'רה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אירופיארה)
קריאת טבלת מיוןאירוטפג'רה
תקופה
קרטיקון תחתון, 112 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
תת־סדרה: פטרודקטיליים
משפחה: טפג'ריים
סוג: אירוטפג'רה
מין: Europejara olcadesorum
שם מדעי
Europejara olcadesorum
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אירוטפג'רה (שם מדעי: Europejara; מילולית: "טפיג'רה אירופאית") הוא סוג פטרוזאור ממשפחת הטפג'ריים שהתקיים בקרטיקון התחתון של אירופה. הוא התגלה בספרד ב-2012 ותחילה נחשב לבן לסוג טפיג'רה אך הופרד. סוג זה הוא הראשון שנמצא שהתקיים באירופה. הסוג הוגדר ב-2012 ונכלל בו מין אחד -, הקרוי על שם האולקאדים, עם נכחד שחי בחצי האי האיברי. ממצאי הפטרוזאור התגלו בתצורות לה הוירגוינה (אנ') בקואנקה וכללו בעיקר עצמות לסת שבורות.

האירוטפג'רה היה פטרוזאור מסורבל בעל כרבולת ענקית על ראשו. הוא היה קטן יחסית אך בעל מוטת כנפיים של מעל 2 מטר. הגולגולת הגיעה לאורך 135 מ"מ והייתה בעלת לסתות מוזרות באורך 23 ס"מ שהשתפעו מטה בציר ייחודי כמו של הגרזן, בעוד הלסת העליונה פנתה מעט מעלה. הגולגולת הייתה חלולה כמו אצל מקור טוקאן או קלאו והסתיימה בכרבולת קטנה כמו של קזואר. לפטרוזאור זה לא היו שיניים והוא כנראה היה אוכל פירות אם לא דייג.

פטרוזאור זה היה מצליח במשך השינוי הסביבתי של שלהי אמצע הקרטיקון, בו עצים חשופי זרע התחלפו בעצים בעלי פרחים בעלי זרע ואיתם בפירות הראשונים, מהם ניזון האירוטפג'רה[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אירוטפג'רה בוויקישיתוף
  • אירוטפג'רה, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3389002/ A New Crested Pterosaur from the Early Cretaceous of Spain: The First European Tapejarid (Pterodactyloidea: Azhdarchoidea)
איור של אירוטפג'רה לצד פליקנימימוס.