אי-מציאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אי מציאות)
אי־מציאות
The I-Land
סוגה מדע בדיוני, פנטזיה
כותבים ניל לביוט עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'ונתן סקארף, דרנל מרטין, ניל לביוט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 12 בספטמבר 2019 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אי־מציאותאנגלית: The I-Land) היא תוכנית מדע בדיוני ופנטזיה אמריקאית. הסדרה עוסקת בעשרה אנשים שמתעוררים באי בודד מבלי שהם זוכרים איך הגיעו לשם. במהלך הסדרה נחשף העבר של הדמויות, שחלקן מתות בנסיבות טרגיות. בסדרה משחקים בין היתר נטלי מרטינז, קייט בוסוורת', רונלד פיט ואחרים. את הסדרה יצר אנטוני סולטר, והיא עלתה לנטפליקס ב-12 בספטמבר 2019.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשרה אנשים זרים מתעוררים על אי, מבלי שהם יודעים כיצד הגיעו לשם. הם לא זוכרים דבר מחייהם הקודמים, והם לומדים את שמותיהם לפי השמות שמודפסים על החולצות שלהם. חברי הקבוצה מנסים להתאחד ולפעול יחד, אך השוני ביניהם וסדרי עדיפויות שונים גורמים לחיכוכים בין כמה מהם. אחת החברות הבולטות בקבוצה היא צ'ייס, שנקלעה לעימות עם קיי. סי עם התעוררותה על האי, שמצידה חושדת בה וביכולות שלה לגלות ממצאים באי; כמו כן היא מסוכסכת עם ברודי שניסה באחד הימים הראשונים לאנוס אותה.

לאחר שברודי נרצח, החברים תוקפים את צ'ייס וגורמים לה לאובדן הכרה. צ'ייס מתעוררת במתקן כליאה בטקסס ולומדת כי היא ויתר האנשים הם אסירים שנדונו למוות בגין פשעים שביצעו בעברם, וכי הם חלק מסימולציה שמטרתה לגרום להם להשתנות ולזכות לגאולה, או שיחזרו לסורם. עוד היא לומדת כי מי שמת באי מת גם במציאות. צ'ייס חוזרת לאי וזמן קצר לאחר מכן מופיעים אווטארים של שני מרשלים שמנסים לגרום לקבוצה להתפלג ולגרום לחבריה לפגוע זה בזה. בשלב זה הקבוצה מתחילה להתפרק, ונוצרות שלוש קבוצות קטנות יותר. האחת, כוללת את צ'ייס וקופר, השנייה את קיי. סי ומוזס, והשלישית את בלייר, דונובן ומייסון. כמו כן הזיכרונות של חברי הקבוצה מתחילים לחזור אליהם.

בין היתר מתגלה כי קופר וצ'ייס היו בני זוג, וכי קופר הוא שרצח את אמה של צ'ייס, שהואשמה על לא עוול בכפה. היא מוצאת מהסימולציה, ובתום הליך השחרור היא מגלה כי היא הייתה בכלא למשך 25 שנה. היא יוצאת מהכלא ומתחילה לצעוד לכיוון העיר שנהרסה במהלך השנים האלו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גבריאלה צ'ייס (נטלי מרטינז) – לוחמת לשעבר בחיל הנחתים שנכלאה על רצח אמה. במהלך שהותה באי מציאות, היא מתחילה להאמין שהיא אכן רצחה את אמה. היא מגלה כי היא הייתה נשואה לקופר, שמודה שהוא זה שהפליל את צ'ייס ברצח אמה. היא משוחררת מאי מציאות ומזוכה מעונש המוות שנגזר עליה.
  • קיי. סי (קייט בוסוורת') – אישה מוכה לשעבר ומלצרית שנכלאה על שרצחה את שני בניה. במהלך עבודתה כמלצרית ניהלה רומן עם אדם משיקגו. אחרי שסיפרה על כך ואמרה שהיא לא אוהבת את בעלה המתעלל, היא כמעט מוטבעת בכיור המטבח שלה. הוא עוזב אותה ואומר לה שהיא יכולה להתגרש ממנו אבל היא תיאלץ להיפרד מבניה. היא מסממת את שני בניה באמצעות סירופ נגד שיעול ומטביעה אותם באוקיינוס. לאחר מכן היא מנסה להתאבד. לאורך רוב הסדרה היא מפחדת ממים.
  • קופר (רונלד פיט) – מפקד לשעבר בחיל הנחתים שנפצע והפך לחוואי. היה נשוי לצ'ייס. מתגלה כי הוא רצח בטעות את אמה של צ'ייס במהלך קטטה. הוא גרם לכך להיראות כאילו מדובר בפריצה אך הוא וצ'ייס נעצרים בחשד לרצח. במהלך פלאשבק הוא יורה בטעות במוזס והורג אותו.
  • מוזס (קייל שמיד) – פעיל קיצוני לשעבר שניסה לעלות לכותרות על ידי פיצוץ צינור גז, אך בטעות גרם למותם של שמונה אנשים. נורה ונרצח על ידי קופר.
  • בלייר (סיבילה דין) – אחות לשעבר שביצעה המתת חסד ב-25 מטופלים על ידי הזרקת אשלגן כלורי לעירוי שלהם. היא מטפלת בדונובן לאחר שננשך על ידי כריש, ובסוף יורה בו באקדח נורים לאחר שרצח את מייסון. זמן קצר קודם לכן מגלה כי הייתה נשואה לאישה.
  • דונובן (אנתוני לי מדינה) – היה מאוהב באופן אובססיבי בעמיתה לשעבר שלו במקום העבודה ורצח אותה אחרי שסירבה לניסיונות החיזור שלו. לאחר שבלייר דוחה את ניסיון החיזור העיקש שלו, הוא רוצח את מייסון.
  • מייסון (גילס גירי) – ירה והרג מספר גדול של אנשים בסופרמרקט. הוא ניסה לירות בעצמו לאחר המעשה, אבל לא הצליח לאזור את האומץ לעשות כן. במקום זאת הוא נעצר ונגזר עליו גזר דין מוות. נרצח בחניקה על ידי דונובן.
  • טיילור (קוטה אברהרדט) – שודדת בנק בעלת אופי מניפולטיבי. מנסה לברוח מאי מציאות ומגיעה לאי מציאות 2, המאוכלס על ידי קניבל. בוני וקלייד מוצאים אותה ומשאירים אותה לצד הקניבל. עוד הם אומרים לה כי מרק התרנגולות ששתתה לא ייתכן כי אין תרנגולות על האי, והיא מגלה ששתי אצבעות שלה נחתכו.
  • היידן (מישל וינטמילה) – רוצחת סדרתית לשעבר של עברייני מין. נרצחה על ידי בוני וקלייד לאחר שרצחה את ברודי.
  • ברודי (אלכס פטיפר) – עבריין מין. תוקף מינית ואונס את צ'ייס וקיי. סי. באי מציאות. הוא נדקר על ידי היידן שהאמינה שהוא הגורם לחוסר היציבות בקבוצה.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בוני (קלרה וונג) – מרשלית, נדקרה בבטן על ידי צ'ייס כשניסתה לרצוח את קופר יחד עם קלייד.
  • קלייד (קיילין דארל ג'ונס) – מרשל, דקר את צ'ייס בבטן במהלך קטטה כשניסה לרצוח את קופר בעזרתה של קלייד.
  • וורדן וולס (ברוס מק'גיל) – מנהל הכלא המושחת שמנסה לחבל בניסוי באמצעות בוני וקלייד. לאחר שהוא מפוטר מתפקידו כמנהל בית הכלא הוא נשלח לאי מציאות כאחד מהמשתתפים כדי לגאול את עצמו.
  • גברת צ'ייס (מריה קונצ'יטה אלונסו) – אמה של גבריאלה צ'ייס שנרצחה על ידי קופר במהלך קטטה.
  • דוקטור קונרד (סובאש מנדל) – רופאת האסירים שמגלה סימפתיה ואהדה כלפי המצוקות שלהם.
  • דוקטור סטבנסון (מרגרט קולין) – ארכיטקטית בניסוי וחברת צוות בחבר היועצים של הניסוי.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בספטמבר 2018 פורסם כי נטפליקס מפיקה סדרה בעלת שבעה פרקים. ניל לביוט מונה להיות במאי יחד עם דרנל מרטין וג'ונתן סקארף. דווח כי הושקעו בעונה הראשונה של הסדרה 14 מיליון דולר, בעלות של שני מיליון דולר לפרק[1].

צילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי העונה הראשונה נערכו באולפני פיינווד, סן פדרו דה מקור ולאס טרנאס מ-15 באוקטובר 2018 עד 19 בדצמבר[2][3].

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיתוב
מספר פרק שם עלילה
1 עולם חדש מופלא עשרת האנשים מתעוררים ומוצאים את עצמם באי בודד וללא הזיכרונות הקודמים שלהם.
2 הארמונות המפוארים מתעוררות מחלוקות בקבוצה באשר להמשך. קיי. סי. נאנסת על ידי ברודי, שבהמשך נרצח וחברי הקבוצה מאשימים את צ'ייס.
3 מופע הסרק צ'ייס מתעוררת בכלא בטקסס ומגלה את הניסוי שנערך עליה ועל יתר המשתתפים.
4 כמה יצורים יפים כאן בוני וקלייד מגיעים לאי, רוצחים את היידן ומסכסכים בין חברי הקבוצה, שמתחילים להיזכר בפשעים שביצעו.
5 המגדלים שראשם בעננים קיי. סי. שנקרעת בשל עברה שורפת את הכפר; טיילור נמלטת מהאי לאי מציאות 2; צ'ייס וקופר מגלים שהיו נשואים זה לזה.
6 תבל גדולה עצמה דונובן רוצח את מייסון ונרצח על ידי בלייר. קופר מגלה לצ'ייס שהוא זה שרצח את אמה, ובמהלך פלאשבק יורה במוזס.
7 בירכתי החשכה צ'ייס מתעוררת שוב בכלא, עוברת את הליכי השחרור ומגלה כי היא מבוגרת יותר ב-25 שנה משנדמה לה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לציון 4.5 מתוך 10 באתר IMDb. באתר Rotten Tomatoes נכתב כי הסדרה "מעורפלת בצורה רעה, התעלומה היחידה היא כיצד נוצרה מלכתחילה אי־מציאות"[4]. דניאל פיינברג כתב בהוליווד ריפורטר השווה את הסדרה לאבודים "רק עם אי־הבנה מהותית של אופן הטיפול באובדן בהתפתחות הדמות, במיתולוגיה, במבנה ובפלאשבק, בנושא ובבניית האנסמבל." עוד הוא כתב כי "שום היבט של אי־מציאות לא קורה, וכל היבט רע מבוסס על ההיבטים הרעים שלפניו באופן שמבהיר כי אף אחד מהמעורבים לא יכול היה להישאר חסר הבנה באשר למאמץ שהושקע"[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ “The I-Land”, la nueva serie de Netflix con sabor criollo (בספרדית), ג'ואן פרטס, 10 בספטמבר 2019
  2. ^ IFF Panama: The Dominican Republic Builds as a Production Hu, Variety, מרטין דייל, 9 באפריל 2019
  3. ^ Dominican Republic Feels Surge in Production as Tax Is Reduced, Variety, אנה מריה דה לה פואנטה, 4 בינואר 2019
  4. ^ THE I-LAND: LIMITED SERIES (2019), Rotten Tomatoes
  5. ^ Critic's Notebook: Netflix's 'The I-Land' — Anatomy of a Fascinating Disaster, הוליווד ריפורטר, דניאל פיינברג, 16 בספטמבר 2019