לדלג לתוכן

אנדרוניקוס אסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרוניקוס אסן
לידה המאה ה־14 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1332 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בולגריה, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת Achen
אב איוואן אסן השלישי, קיסר בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Irene Palaiologina עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אירנה אסנינה
Manuel Komnenos Raoul Asanes
Johannes Asanes עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדרוניקוס אסן (ביוונית: Ανδρόνικος Ασάν; מת בערך 1322) היה האפיטרופוס ("עוצר, משגיח") של המחוז הביזנטי של מוראה בין השנים 1316 ל-1322.

אנדרוניקוס אסן היה בנם של הצאר הבולגרי איוואן אסן השלישי ואירנה, שהייתה אחותו של הקיסר הביזנטי אנדרוניקוס השני פלאיולוגוס. אביו ואמו ברחו לשטח ביזנטי במהלך המרד של איוואילו ב-1280. לאחר מותו של מיכאל קנטקוזינוס ב-1316, אנדרוניקוס השני העניק לאנדרוניקוס אסן את עמדת האפיטרופוס של המחוז הביזנטי הקטן בחלק הדרום-מזרחי של מוראה.

קנטקוזינוס כבר הצליח לגבש את הפרובינציה, וזכה להצלחה מסוימת מול הנסיכות הפרנקית אכאיה בצפון. אסן המשיך באותו קו, ובניצול סכסוכים פנימיים באכאיה, הוא כבש שטחים רבים במרכז מוראה. בשנת 1320, הוא כבש את הטירות של אקובה, פוליפנגוס, קאריטיינה וסנט גאורג בסקורטה, והביס צבא פרנקי ליד המבצר האחרון בספטמבר.

הוא היה אב קדמון של קיסרים ביזנטיים מאוחרים יותר, שכן נכדתו, הלנה, נישאה ליוחנן החמישי פלאיולוגוס, שצאצאיו הפכו מאוחר יותר לקיסרים ביזנטיים.

אנדרוניקוס התחתן עם טארכניאוטיסה מסוימת, ששמה הפרטי אינו ידוע. היא הייתה בתם של פרוטוסטרטור מיכאל דוקאס גלבאס טארכניוטס ואשתו מריה דוקאינה קומנה פלאיולוגינה ברנאינה.

שמות המשפחה של אמה מצביעים על מוצא מהמשפחות דוקס, קומננוס ופלאיולוגוס שמכל אחת מהן יצאו כמה קיסרים ביזנטיים. עם זאת, שם משפחתה מעיד על היותה בת למשפחת ברנאס שהוציאה מנהיגים צבאיים כמו אלכסיוס ברנאס ותאודורוס ברנאס, אך השושלת שלהם מתועדת בצורה גרועה.

היו להם לפחות ארבעה ילדים:

  • מנואל קומננוס ראול אסן. מפקד צבאי. מאוחר יותר סטרטגוס בדידימוטיכו (1342) ומושל ביזייה (1344). התחתן עם אנה קומנה דוקאינה פאליאולוגינה סינדנה. היא הייתה בתם של תאודורוס קומננוס דוקאס סינדנוס פלאיולוגוס ויודוקיה מוזאקיינה.
  • יוחנן אסן. מפקד צבאי, מושל מלניקון (1342) ומוראה (1343). התחתן עם בתו של אלכסיוס אפוקוקוס ובתו של דיסיפטוס.
  • אירנה אסנינה. התחתנה עם יוחנן השישי קנטקוזינוס.
  • בת נוספת. התחתנה עם קנטוריונה הראשון סקריאס, ברון דמאלה, כלאנדריצה, אסטמירה ונסיכות אכאיה.