אנדרטת תיגלצ'ין

אנדרטת תיגלצ'ין
ትግላችን
מידע כללי
סוג מבנה אדריכלי, מונומנט עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם חיילי אתיופיה וקובה שלחמו במלחמת אוגדן
מיקום אדיס אבבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אתיופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 12 בספטמבר 1984
תאריך פתיחה רשמי 12 בספטמבר 1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצר Mansudae Overseas Projects עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה 50 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 9°01′13″N 38°45′05″E / 9.02014°N 38.751317°E / 9.02014; 38.751317
(למפת אדיס אבבה רגילה)
 
אנדרטת תיגלצ'ין
אנדרטת תיגלצ'ין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדרטת תיגלצ'ין (אמהרית ትግላችን; פירוש: "המאבק שלנו") היא אנדרטה לזכר חיילי אתיופיה וקובה שלחמו במלחמת אוגדן וניצחו את הצבא הסומלי. האנדרטה הוקמה בתקופת שלטונו של מנגיסטו היילה מריאם בשדרות וינסטון צ'רצ'יל באדיס אבבה שבאתיופיה והאזור כולו משמש כיום כפארק בשטח של 30 דונם, המסמל את הידידות בין אתיופיה לקובה.

האנדרטה מורכבת ממספר אובייקטים: פסל מרכזי, עמוד גבוה, שני תבליטי קיר ובצידם שני ריבועים ובהם דיוקנאות של חיילים קובניים.

האנדרטה הוקמה כחלק סמלי מחגיגות העשור (12 בספטמבר 1984) לנפילת שלטונו של היילה סלאסי[1].

האנדרטה נבנתה על ידי חברת הבנייה הצפון קוריאנית מנסודה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז האנדרטה עמוד בעל חתך בצורת משולש, המתנשא לגובה של 50 מטרים. העמוד ניצב על בסיס רחב במשקל של 20 טון, ועליו מוצגות שלוש דמויות חמושות (שני גברים ואשה אחת) המייצגים את הלוחמים בקרב. כן מופיע במקום סמל ודגל המרקסיזם. בבסיס העמוד נכתב באמהרית (בתרגום) כי :

מעשיהם של גיבורים אשר נפלו במהלך המאבק על החיים, על כבוד מולדתנו ולמען המהפכה, הם בני אלמוות.

העמוד המרכזי מעוטר בכוכב אדום ובקצהו סמל ההפטיש והמגל ושתי חרבות. כל אלה הם סמלי המשטר המרקסיסטי החדש שעלה לשלטון. במרכזו של העמוד סמל מדליית הגיבורים, העיטור הרם ביותר שהוענק על ידי הממשלה האתיופית.

בצידי העמוד שני תבליטי קיר המתייחסים לתקופות שלפני ואחרי המהפכה, ומטרתם להראות כי המהפכה היטיבה עם העם האתיופי. הקיר השמאלי מייצג את התהליך המהפכני שהוביל מנגיסטו היילה מריאם (למעלה משמאל) במדי צבא העוטפים גם את ראשו. בצד ימין נראה היילה סלאסי כשהוא דוהר על סוס תוך התעלמות מסבלה של האוכלוסייה ומהרעב. בתבליט ישנן מחאות המצורפות לכיתוב באנגלית כנגד האימפריאליזם. המפגינים כמהים להפיכת כס המלכות (סמלה של האימפריה האתיופית).

הקיר הימני של העמוד בסגנון מרקסיסטי. הוא כללי יותר ובו נראה העם האתיופי כשהוא מודרך על ידי מנגיסטו היילה מריאם. ברקע נראים מבנים שונים, בהם הבנק הלאומי של אתיופיה (מימין).

בפינות השמאליות והימניות של שני הציורים, נמצאים שני ריבועים קטנים של דיוקנאות חיילים קובנים לנוכח הסכסוך שנוצר בשל הברית בין אתיופיה למשטרו של פידל קסטרו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצת ליברס,(2010) אנדרטאות אדיס אבבה: תיגלצ'ין, יכתית 12, מיאזיה 27, פסל מנליק השני ,בהוצאת ספרי LLC, ארצות הברית מסת"ב 9781159788438, מסת"ב 1-15978-843-X (בצרפתית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדרטת תיגלצ'ין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארכיטקטורה וכוח באפריקה, באתר גוגל ספרים אוחזר ב-10 ביוני 2011. (באנגלית)