מונומנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טאג' מהאל
אנדרטת התגליות בליסבון
פסל ישו הגואל בדמות ישו בריו דה ז'ניירו
קשת קונסטנטינוס ברומא

מוֹנוּמֶנְטאנגלית: Monument) הוא פסל, אנדרטה, בניין או כל מבנה מפואר המשמש להנצחת אדם או אירוע.

הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונומנטים מיועדים במקרים רבים לשפר את מראה העיר או האתר שבו הם נמצאים. ערים מסוג זה הן וושינגטון הבירה, ניו דלהי וברזיליה, שנבנו סביב מונומנטים. מיקומה של אנדרטת וושינגטון נקבע כך שהיא תסייע בארגון המרחב הציבורי של העיר עוד לפני שנקשרה לג'ורג' וושינגטון. בערים עתיקות יותר יש מונומנטים השוכנים במקומות שלהם יש חשיבות רבה, או שהן תוכננו כך שהמוקד שלהן יהיה המונומנט. המשורר פרסי ביש שלי הציע בפואמה Ozymandias, שהמטרה של מונומנט היא להרשים או לעורר השתאות. התואר "מונומנטלי" משמש לתיאור של גודל וכוח יוצאי דופן. המילה נגזרת מהמילה הלטינית "monere", שמשמעותה היא "להזכיר" או "להתרות".

יש המייחסים את המושג "מונומנט" גם למבנים שהוקמו לצורך מסוים והפכו לידועים בזכות הגיל, הגודל או החשיבות ההיסטורית שלהם. דבר זה יכול לקרות בגלל הגיל והגודל, כפי שניכר במקרה של החומה הגדולה של סין, או עקב אירוע היסטורי חשוב שהתרחש במקום כפי שקרה בכפר הצרפתי אורדור-סור-גלאן. בערי אירופה הקתדרלות משמשות כמונומנט ונקודת ציון עירונית בזכות גודלן, פארן וערכן האמנותי.

כמו כן, מונומנטים מעוצבים במקרים מסוימים כך שהם יעבירו מסר פוליטי או היסטורי. ניתן להשתמש במונומנטים על מנת להגביר את חשיבותו של הכוח הפוליטי, כגון עמודי טראיאנוס או הפסלים הרבים של לנין בברית המועצות לשעבר. מונומנטים עשויים לתפקד ככלי מחנך של האוכלוסייה כך שאירועים או דמויות מהעבר יוטמעו בזיכרון הציבורי.

מונומנטים נוצרו במשך אלפי שנים, ולעיתים קרובות הם הסמלים בני-הקיימא של ציוויליזציות שנכחדו. הפירמידה הגדולה של גיזה, הפרתנון והמואי של אי הפסחא הפכו לסמל של הציוויליזציות שהקימו אותם. מבנים מונומנטליים בתקופה המודרנית, כגון פסל החירות או מגדל אייפל, הפכו לסימן מזהה של מדינות ואומות מודרניות. המונח מונומנטליות קשור למעמד הסמלי והנוכחות הפיזית של המונומנט.

סוגים של מונומנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מונומנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הקברים נמצאים במערות, שתחת המבנה העצום שהוקם מעליהן