לדלג לתוכן

ארווין לוץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארווין לוץ
Erwin Lutz
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 בינואר 1908
בולצנו, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בנובמבר 1972 (בגיל 64) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע שוטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (6 במאי 1980) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם ארווין לוץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארווין לוץ (בגרמנית: Erwin Lutz5 בינואר 1908 - 22 בנובמבר 1972) הוא חסיד אומות העולם אוסטרי .

בשנת 1944 עבד השוטר ארווין לוץ כשף בכלא באינסברוק. יחד עם מפקח המשטרה רודי מוזר החליט להציל חמש נערות פולניות יהודיות מגירוש למחנה ריכוז. הוא שכנע את הבוסים שלו בהנהלת הכלא להסיר את המסמכים של הבנות מהתיקים ולתת להן עבודה במטבח הכלא שלו. יחד עם וולפגנג נוישמידט דאג לוץ למחסורן.

מפקח המשטרה קרל דיקבאואר העלים את מסמכי הזהות של הבנות ולכן הן לא נכללו ברשימות הגירוש לאושוויץ, נשארו בכלא והועסקו במטבח. כשהגיעה פקודת הגירוש, סייע מוסר גם להעלמת ניירות הבנות, מה שהציל אותן מהטרנספורט.

ב־18. בינואר 1945 התקבלה ההוראה להעביר את כל אסירי הכלא למחנה הריכוז ברגן-בלזן, ודיקבאואר התבקש לעזור לבנות לברוח. דיקבאואר לא היסס. החוקר הפלילי רודי מוסר גם הציע את עזרתו להצלת הבנות. לוריין ג'וסטמן-ויסניצקי ומרים פוקס הצליחו להימלט מהכלא במהלך הלילה בעזרת אנטון דייץ ודיקבאואר. לוץ הציע להם את דירתו כמקום המסתור הראשון שלהן.

לפני שנמלטו הנשים היהודיות, פנה החוקר הפלילי רודי מוסר למריה שטוקר בבקשה לקחת את שתי הנערות לדירתה ולהסתיר אותן. מריה הייתה מודעת לסכנה הטמונה בלהסתיר שני פליטים יהודים בדירתה. עם זאת, היא הסכימה מיד.

שלוש הבנות היהודיות האחרות שהיו בכלא אינסברוק ניצלו באופן דומה.