אריוברזנס הראשון, מלך קפדוקיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריוברזנס הראשון.

אריוברזנס הראשון פילורומאיוסיוונית עתיקה: Ἀριοϐαρζάνης Φιλορώμαιος; כונה "פילורומיוס" שמשמעותו "מאהב של רומא") היה מלך קפדוקיה משנת 95 לפנה"ס ועד לשנת 63 לפנה"ס לערך. אריוברזנס הראשון היה אציל קפדוקי ממוצא פרסי מעורפל.

משנת 102 לפנה"ס ואילך התחולל מאבק בין מיתרידטס השישי, מלך פונטוס לבין ניקומדס הרביעי מלך ביתיניה על השלטון בקפדוקיה, כאשר ניקודמס מצדד באריארתס השביעי ולאחר הירצחו באריארתס השמיני ואילו מיתרידטס מצדד בבנו אריארתס התשיעי ושם אותו בשלטון. תושבי קפדוקיה התקוממו כנגד מיתרידטס. לבסוף שטחו שני הצדדים את טענותיהם בפני הסנאט הרומי שהורה לשניהם ליסוג מקפדוקיה. בקפדוקיה נבחר למלך אריוברזנס הראשון, ונתמך על ידי לוקיוס קורנליוס סולה, הנציב הרומאי של קיליקיה (בערך בשנת 95 לפנה"ס).

במהלך מלחמות מיתרידטס כנגד רומא גורש אריוברזנס שלוש פעמים מקפדוקיה על ידי מיתרידטס. אריוברזנס הגדיל את שטחי ממלכתו תחת פומפיוס במהלך מלחמת מיתרידטס השלישית. בשנת 63 או 62 לפנה"ס הוא ויתר על כס המלוכה לטובת בנו, אריוברזנס השני.

אריוברזנס הראשון נשא לאישה אצילה יוונית בשם אתניאס פילוסטורגוס. אתניאס ילדה לו שני ילדים: אריוברזנס השני שירש את אביו, ובת בשם אייסיאס שנישאה לאנטיוכוס הראשון, מלך קומגנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
אריארתס התשיעי
מלכי קפדוקיה הבא:
אריוברזנס השני
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.