ארנה גרינבאום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ארנו גרינבאום)
ארנה גרינבאום
Grünbaum Ernő
לידה 29 במרץ 1908
אוראדיה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה שנות ה־40 של המאה ה־20
מאוטהאוזן, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם, קוביזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנה גרינבאוםהונגרית: Grünbaum Ernő;‏ 29 במרץ 1908 – בין דצמבר 1944 לאפריל 1945) היה צייר, מעצב גרפי, ליתוגרף ומאייר יהודי-הונגרי יליד טרנסילבניה. הוא עבד במגוון סגנונות, כולל אר נובו, אקספרסיוניזם וקוביזם. נספה בשואה במחנה הריכוז מאוטהאוזן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בנאג'וואראד בתקופת האימפריה האוסטרו-הונגרית (בשטחי רומניה המודרנית). מות אביו השאיר את המשפחה במצוקה כלכלית קשה, והוא לא יכול היה לקחת שיעורי אמנות למרות הכישרון שלו לציור שהוכר כבר בגיל צעיר. תחילה עבד כבורסקאי, ואז כנגר. לאחר מכן התמחה כחרט נחושת. ב-1927 מצא עבודה בחברת ההוצאה לאור של אדולף זוננפלד, שם למד טיפוגרפיה. שם גם פגש והתיידד עם אלכס ליאון (אנ'), אמן גרפי אקספרסיוניסטי שהציג בפניו את המגמות באמנות מודרנית.

תערוכת היחיד הראשונה שלו הייתה במועדון העיתונאים בעיר הולדתו. זמן קצר לאחר מכן, השתתף בהקמת "איגוד האמנויות היפות". ב-1933 השתתף בתערוכה גדולה של אמנים צעירים בבית מלון בשם ארמון וייסלוביץ, יחד עם חברו ליאון, אימרה פלדש, אימרה ואניאי (גר') ואחרים. תערוכת היחיד הראשונה שלו נערכה במרץ 1936. בשנים הבאות פרסם את עצמו בבודפשט כשרטט וליתוגרף. בנוסף לציורים שלו, עיצב עטיפות ודפי שער למספר ספרים.

במאי 1944 הוא ועמיתו, ינה אלפאנט (גר'), הובלו למחנה הריכוז מאוטהאוזן. הוא נרצח שם בתאריך לא ידוע, כנראה אחרי דצמבר (אז נרצח אלפאנט) ולפני שחרור המחנה על ידי צבא ארצות הברית ב-1945. מספר יצירותיו אינו ידוע, אך מאמינים שרובן המוחלט נהרסו במהלך המלחמה.

בינואר 1992 נערכה רטרוספקטיבה גדולה של ציירים יהודים מקומיים במוזיאון (גר') באוראדיה (נאג'וואראד). התערוכה נקראה "אור ורוח" וכללה את עבודותיו של גרינבאום יחד עם אלו של ליאון, ארנה טיבור (אנ') ומוריץ באראט (אספ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנה גרינבאום בוויקישיתוף