ארתור גולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארתור גולד
Artur Gold
לידה 17 במרץ 1897
ורשה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1943 (בגיל 45 בערך)
טרבלינקה, גנרלגוברנמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1922 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תזמורת גולד-פטרסבורסקי, ארתור גולד בשורה האחורית, משמאל.

ארתור גולדפולנית: Artur Gold;‏ 17 במרץ 1897, ורשה1943, טרבלינקה)[1] היה כנר יהודי-פולני ומלחין מוזיקת מחול בתקופה בין שתי מלחמות העולם. הוא שיתף פעולה מקרוב עם אחיו הנריק גולד ועם יז'י פטרסבורסקי, איתו עיבד מוזיקה להרכבים המפורסמים שלו. הם היו בין המלחינים הפופולריים ביותר בפולין שבין מלחמות העולם, ורבים מלהיטיהם הושרו ברחבי הארץ כולה.[2] גולד ניהל את התזמורת בתיאטרון "Qui Pro Quo" בשנת 1922 ובמועדון הלילה "אדריה" בוורשה בין השנים 1931–1939.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור גולד היה בנו השני של מיכאל גולד, מוזיקאי באופרה בוורשה. כשאביו נפטר, דודו לקח אותו לאנגליה, שם קיבל את השכלתו המוזיקלית. מאוחר יותר חזר לוורשה וניגן שם במקומות שונים כולל מועדוני לילה. חלק מהקומפוזיציות שלו היו "בעודו בגן הבוטני", "ורדים סתיו ", "אל תתרחק ממני","יסמין", "נערת פרחים מברצלונה", ו"עיניים שחורות". מרבית המילים ליצירות היו מאת אנדז'יי ולסט.

ארתור גולד הופיע גם עם תזמורות אנגליות בשנות ה-20 והקליט בקולומביה רקורדס. בשנות השלושים הוא הקליט גם כמה אלבומים עבור חברת התקליטים "אודאון" הפולנית.

מחנה ההשמדה טרבלינקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שפרצה מלחמת העולם השנייה עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין בספטמבר 1939, החלה שואת יהודי פולין, ואז אולץ ארתור גולד להיכנס לגטו ורשה שהוקם לאחרונה, בו ניגן עם תזמורת. הוא גורש על ידי הגרמנים עם אלפי אסירים אחים שעלו לטרנספורט מהאומשלגפלץ בוורשה, המיועדים לתאי הגזים במחנה ההשמדה טרבלינקה. הוא לא נרצח עם הגעתו לשם בשנת 1942.[3] הוא ניגן עבור הנאצים בקזינו שלהם, לפחות בהזדמנות אחת לבוש כמו ליצן.[4] הוא נרצח בשנת 1943 בטרבלינקה. על פי זכרונותיהם של כמה מניצולי טרבלינקה, ייתכן שנהרג במהלך המרד בטרבלינקה שאירע ב-2 באוגוסט 1943.[1]

המנגינה של שירו "Chodź na Pragę" ("בוא לפראגה") (1930) מושמעת כיום ברובע פראגה בוורשה, בכל יום בצהריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Kopówka, Edward; Rytel-Andrianik, Paweł (2011), "Treblinka II – Obóz zagłady" [Monograph, chapt. 3: Treblinka II Death Camp] (PDF), Dam im imię na wieki [I will give them an everlasting name. Isaiah 56:5] (בפולנית), Drohiczyńskie Towarzystwo Naukowe [The Drohiczyn Scientific Society]: 90, ISBN 978-83-7257-496-1, אורכב מ-המקור (PDF file, direct download 20.2 MB) ב-10 באוקטובר 2014, נבדק ב-9 בספטמבר 2013, with list of Catholic rescuers of Jews imprisoned at Treblinka, selected testimonies, bibliography, alphabetical indexes, photographs, English language summaries, and forewords by Holocaust scholars. {{citation}}: (עזרה)
  2. ^ Isaschar Fater, "Jewish Music in Poland Between the Two World Wars", 1970.
  3. ^ "Gold, Artur. Treblinka Roll of Remembrance". ARC. Treblinka Camp History. נבדק ב-31 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Monica Whitlock, Warsaw Ghetto: The story of its secret archive. BBC News Online.