בוב רקושאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוב רקושאן
Bob Rakušan
לידה 6 בפברואר 1948 (בן 76)
פראג, צ'כוסלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אמנות חזותית, ציור, גרפיקה, איור עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bobrakusan.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוב רקושאןצ'כית: Bob Rakušan; נולד ב-6 בפברואר 1948) הוא אמן צ'כי עכשווי,[1] היוצר עבודות אמייל גדולות באש על לוחות פלדה שחורים, גרוטאות וחפצים כגון כיריים ותנורים. שכבות היסוד של האמייל בנויות לרוב על טכניקות בהשראת תהליך ההדפסה. עבודתו נטועה ברישומים, מחקרים והדפסים גרפיים. מלבד נופים וקומפוזיציה מופשטת ופיגורטיבית, יש בעבודותיו נושא האוקיינוס שחוזר על עצמו, בהשראת עיסוקו רב-השנים כקברניט של ספינות מפרש.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1966–1968 בילה שנתיים בלימוד רישום וציור פיגורטיבי בסטודיו של פרופסור פרנטישק נדבד. הוא גם למד ציור אקספרסיבי, עם חומרים הכוללים פחם, דיו ופסטל. במקביל למד גם באקדמיה לאמנויות, אדריכלות ועיצוב בפראג, שם היו בין הפרופסורים שלו יוזף נובאק, פרנטישק מוזיקה, ואחר כך מילאן הגר.

בשנת 1969 עזב את צ'כיה לעבוד במפעל קרמיקה במערב גרמניה כדי לייצר עיצובים עבור חברה מסחרית. מה שהביא אותו ליצור סדרה נושאית של תבניות עיצוב בקרמיקה. בתקופה זו החל גם לעצב יצירות פסיפס עבור אספנים פרטיים. בסוף המשימה הזו, ערך תערוכת יחיד בבון, התערוכה העצמאית הראשונה שלו. הצלחת התערוכה הביאה לעיכוב של חודשיים בחזרתו לאוניברסיטה, מה שהיה בעל השלכות שליליות על לימודיו.

ב-1973, לאחר שסיים את לימודיו, התמקד רקושאן באיור מסחרי ובאמנות גרפית עבור מספר מגזינים, הוצאות ספרים וחברות, ביצירת פוסטרים, סמלים, פרסומות ועיצובי ספרים ואיורים לילדים, ובמקביל הציג עבודות בגלריה של ירוסלב פרגנר.

בסוף שנות השבעים, לאחר לידת בנו הראשון דוד, חזר לאמנות פורמלית ועצמאית. נקודת מפנה מרכזית בקריירה שלו הייתה תערוכה קבוצתית בשם Mult בקופנהגן ב-1981 שבה הוצגה עבודתו לצד אמנות הפופ והאוונגרד. לניגוד בין עבודותיו לאחרים, הייתה השפעה חזקה עליו ששינה באופן משמעותי את הנושא וההרכב של יצירתו העתידית. לידתו של בנו השני לוק ב-1983 אילצה אותו להתמקד במאמצים מסחריים, כגון גרפיקה מגזינים ואיור.

החל משנת 1988 חזר האמן לעבודתו במשרה מלאה. בתקופת הביניים צבר ניסיון בדפוס בסוגים שונים, מה שהשפיע על הטכניקה שלו. הוא גם החל להפיק את עבודת האמייל המוקדמת שלו, והציג אוסף של עבודותיו בסלון אמני פראג בפארק התרבות והפנאי.

טכניקת האמייל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכת הגמר של עבודתו הגרפית התקיימה ב-1989 בסלון הגרפיקה לאמנויות שימושיות בפראג, בפארק התרבות והפנאי. שנת 1988 הייתה הכניסה שלו לשלב האמייל בתערוכה קבוצתית: ציור חדש בבית הסטודנטים של האוניברסיטה הטכנית הצ'כית בפראג. בתקופה זו ועד סוף 1990 הוצגה עבודתו גם בתערוכה נודדת בגרמניה. תערוכת ציורים ואמייל זו התמקדה בהדרגה בעבודות אמייל, מה שסימן מעבר עיקרי לעבודות אמייל.[2]

משנת 1992 הפסיק את הייצור האמנותי והקדיש את עצמו לשיט במשך חמש השנים הבאות, כקפטן על ספינות מפרש, שיצאו מגרמניה, קרואטיה, איטליה, שוודיה וצרפת. השיט והאוקיינוס הפכו לנושא חוזר ביצירתו המאוחרת.

בשנת 1997 התמסר מחדש לייצור אמנותי, והציג טכניקות חדשות ומודרניות, בעיקר באמצעות שימוש בעיצוב גרפי בעזרת מחשב. בשנים 20122013 אירחה גלריה בפראג תערוכת יחיד שלו של אמייל מקורי והדפסים גרפיים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוב רקושאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Smíšek, Zdeněk (12 May 2014). "Moderní domov malíře Boba Rakušana - Novinky.cz" [The modern home of the painter Bob Rakušan] (in Czech). Novinky.cz. Retrieved 31 August 2020.
  2. ^ Frakfurter Allgemeine Zeitung 17.4.1990, Lebendiges Darmstadt - April 1990, Pfalzischer Merkur 27.3.1990, Odenwalder Heimatzeitung 21.9.1989, Květy 25.8.1988