בוליו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוליו
Bolillo
מאכלים
סוג Mexican bread עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוליוספרדית: Bolillo כפי שמכונה במקסיקו; או pan francés; כפי שמכונה במרכז אמריקה, שפירושו "לחם צרפתי") הוא סוג של לחם מלוח המיוצר במקסיקו ובמרכז אמריקה. זהו וריאציה של הבגט, אך קצר יותר באורכו ולעיתים קרובות נאפה בתנור אבן. הלחם הובא למקסיקו סיטי בשנות ה-60 של המאה ה-19 על ידי קבוצת הטבחים של מקסימיליאן הראשון, קיסר מקסיקו והפופולריות שלו התפשט במהירות ברחבי המדינה.[1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך הלחם בערך 15 ס"מ, צורתו אובלית (בדומה לכדור של הפוטבול), עם קרום פריך וחלק פנימי רך המכונה מיגאהון (migajón) כלומר פירור. זהו המרכיב העיקרי לטורטות (לחם משוטח) ולמולטים (כריך פתוח). יש ללחם חתך מלמעלה שנעשה בסכין אופה (סכין גילוח עם ידית). החתך מאפשר פליטת אדים מתוך הלחם בזמן האפייה ואת התרחבות הלחם מבלי לפוצץ את כרומו. וריאציה של הבוליו היא ה-telera, שהוא מאוד דומה, אבל במקרה זה בדרך כלל רך יותר וכטרנד נוכחי מתוק יותר. וריאציות אחרות כוללות בוליוס העשויים ממרכיבים חלופיים כגון חיטה מלאה, נבט חיטה או פשתן.

שמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

 הבוליו הוא וריאציה של הבגט ולכן לעיתים קרובות יש לו שמות בשפה המקומית המשקפים זאת. בגוודלחרה ובסונורה, נקרא בירוטס אשר עשויים לעיתים קרובות עם מחמצת. בצפון מקסיקו, הם ידועים גם כבוליו וגם כפאן בלנקו, בעוד שבצפון מזרח מקסיקו הוא ידוע כפאן פרנצס (לחם צרפתי). בסינלואה הם נקראים טורצידו ובירוטה. במרכז אמריקה, במיוחד באל סלבדור, הוא ידוע גם בשם פאן פרנצס ובגואטמלה ידוע בשם פירוחו. בפנמה, סוג לחם דומה אך ארוך יותר, ידוע בשם פלאוטה (חליל) בעוד פאן פרנצס מתייחס לבגט הצרפתי הדק יותר והפריך יותר. בברזיל מכינים לחם דומה שמוכר בשם pão francês או pão de sal ("לחם מלח"). בפיליפינים, לחם דומה שמקורו בבגט ידוע בשם פאן דה סאל (כלומר "לחם של מלח").

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבוליו הוא הלחמנייה האופיינית המשמשת לנקניקיות סונוראן (אנ').[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לחמנייה צרפתית (אנ')

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוליו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "I am packing my own Torta…". Pati Jinich. 11 ביוני 2009. אורכב מ-המקור ב-2016-04-19. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Tucson's Savory Invention: The Sonoran Hot Dog". NBC News (באנגלית). נבדק ב-2023-03-03.