בונפרטה מבקר את קורבנות המגפה ביפו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בונפרטה מבקר את קורבנות המגפה ביפו
Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa
מידע כללי
צייר אנטואן-ז'אן גרו
תאריך יצירה 1804 עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים שמן על קנבס
ממדים בס"מ
רוחב 715 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 523 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי הרומנטיקה, נאו-קלאסיציזם, אוריינטליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה INV 5064 (מחלקת הציורים של הלובר) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מוזיאון הלובר
פריז שבצרפת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בונפרטה מבקר את קורבנות המגפה ביפו (צרפתית: Bonaparte visitant les pestiférés de Jaffa) היא תמונת שמן על קנבס שהוזמנה בידי נפוליאון וצוירה בשנת 1804 על ידי אנטואן-ז'אן גרו. התמונה מנציחה אירוע שהתרחש כביכול ביפו ב-11 במרץ 1799, שבה ביקר המצביא הצרפתי חיילים חולים בדבר שהשתכנו במנזר ניקולאס הקדוש. התמונה נועדה להאדיר את דמותו של נפוליאון ולמוגג דיווחים לפיה נפוליאון הורה להמית באופיום את חולי הדבר ביפו במהלך נסיגתו מהמסע הסורי. ב-18 בספטמבר 1804 התמונה הוצגה בסלון של פריז. התמונה כיום היא חלק מהאוסף הצרפתי במוזיאון הלובר.

היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסצנה המתוארת מבוססת על אירוע אמיתי שדווח על ידי קצין הרפואה הראשי של המשלחת הצרפתית:

הגנרל ביקר בבית החולים, דיבר אל כמעט כל חיילים שהיו מספיק בהכרה כדאי לשמוע אותו, ולמשך שעה וחצי, ברוגע מושלם, העסיק עצמו במורכבות ניהול המוסד. בזמן ששהה במחלקה קטנה וצפופה במיוחד, הוא עזר להרים, או למעשה לסחוב, גופה מבחילה של חייל אשר המדים הקרועים שלו הוכתמו על ידי התפרצות ספונטנית של בובון מורסה[1].

רנה-ניקולס דסגנטס

בנסיגתו הנמהרת חזרה ליפו לאחר המצור הכושל על עכו, ביקר נפוליאון שוב במחלקת החולים. הגנרל הציע לקצין הרפואה שלו דסגנטס לבצע המתת חסד ב-50 החולים הנותרים באמצעות אופיום מכיוון שהיו חלשים מדי מכדי להביא אותם חזרה למצרים ואחרת ייפלו כשבויים לטורקים הסדיסטים. לפי נפוליאון החיילים לא הורעלו אלא הלאודנום הונח לצד מיטות החולים על מנת שאנשיו יוכלו להתאבד ברגע הנכון[2]. בפועל נראה שאף חייל לא התאבד באמצעות הלאודנום. עם זאת, השמועה לפיה נפוליאון המית את החיילים שלו נוצלה בידי תועמלנים בריתים ועות'מאנים. תמונת השמן נועדה בין היתר להוות נזר לשמועות אלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]