בירזבי ודומוסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בירזבי ודומוסטי
תאריכי הופעה 1861–1879 (כ־18 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בירזבי ודומוסטירוסית: Биржевыя Вѣдомости; מילולית: חדשות הבורסה) היה עיתון פוליטי, כלכלי וספרותי שראה אור בסנקט פטרבורג בירת האימפריה הרוסית בשנים 18611879. לאחר סגירתו פעל בסנקט פטרבורג עיתון נוסף באותו שם, עד שנת 1917.

העיתון נוסד בידי איש העסקים והעיתונאי קונסטנטין טרובניקוב (רו'). ב-1862 הפך העיתון לפרסום הרשמי של מחלקת גביית המיסים של ממשלת האיפריה הרוסית הקיסרית.

בשנת 1864 הפך העיתון ליומון שראה אור ששה פעמים בשבוע ונוספו לו מוספים ספרותיים ומדעיים. ידיעות מתורגמות מהעיתון צוטטו בקביעות בגליונות "הכרמל".

מערכת העיתון שכנה בבית סטונייבה בשדרת קונוגוורדייסקי (רו') שבנפת האדמירליות בעיר.

במהלך שנות ה-70 של המאה ה-19 השתלט על העיתון איש העסקים וסילי פולטיקה (רו'). תחת הכוונתו של פולטיקה התחדד הקו האופוזיציוני-שמאלי של העיתון. קו זה הביא בתחילה לאזהרות ולבסוף לשינוי שם העיתון ולסגירתו הסופית בשנת 1880.

מיד באותה שנה, נוסד בסנקט פטרבורג עיתון חדש באותו שם, עיתון זה מכונה לעיתים בתור המהדורה השנייה או הסדרה השנייה של ה'בירזבי ודומוסטי'. גרסה מאוחרת זו התפתחה באיטיות והפכה ליומון בשנת 1885, קו המערכת החדשה היה מרכזי יותר והעיתון שרד עד 1917, אז נסגר בידי השלטונות הבולשביקיים של העיר בהאשמה השגורה כי עסק ב"תעמולה אנטי סובייטית".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בירזבי ודומוסטי בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא האימפריה הרוסית ובנושא תקשורת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.