בית הכנסת בקניגסברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנים בית הכנסת
בית הכנסת המשוחזר, 2019

בית הכנסת החדש בקניגסברג היה בית כנסת גדול שנבנה בשנת 1890 בקניגסברג שבמזרח פרוסיה והושמד בליל הבדולח. נחשב לאחד מבתי הכנסת המפוארים שהיו במרחב הגרמני ושוחזר מחדש בעשור השני של המאה ה-21.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית כנסת זה נבנה בסביבות 1890 עבור הקהילה הליברלית, הוא הוקם בעיר החוף קניגסברג (כיום קלינינגרד) שהייתה בשליטה גרמנית ונקרא בית הכנסת החדש, על שום בית כנסת אחר שהיה בנוי בעיר כמאתיים שנה קודם לכן. בית הכנסת החדש הגיע לגובה 46 מטר והיה מהיפים בגרמניה.

לפני מלחמת העולם השנייה היו בקניגסברג חמישה בתי כנסת. עם עליית הנאצים לשלטון, במהלך "ליל הבדולח" בין ה-9 ל-10 בנובמבר 1938, נשרפו והושמדו בתי הכנסת של קניגסברג. לאחר הפוגרום, רק בית כנסת אחד נשמר במצב יחסי, בית הכנסת "עדת ישראל". התפילות עברו לבית כנסת זה והתקיימו עד 1942. הרב האחרון של בית הכנסת מ-1 באפריל 1936 היה רבי יוסף צבי דינר. באוגוסט 1944, במהלך הפשיטה האווירית הבריטית על קניגסברג, נהרס בית הכנסת האחרון.

ב -17 באוקטובר 2011 התקיים בקלינינגרד (כיום בשטח רוסיה) טקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת המשוחזר. באירוע השתתפו אישי ציבור בהם ראש העיר. עד אז היה במקום קרקס, והוא התפנה לטובת השיקום. בניית בית הכנסת ארכה עד 2018.

בבית הכנסת החדש אלפיים מקומות. הוא נבנה באותו מקום בו היה בעבר בית הכנסת קניגסברג. עבור השיקום נוסדה קרן ייעודית ב-14 ביולי 2011, שנוסדה על ידי איש העסקים ולדימיר כצמן והארגון היהודי הדתי "הקהילה היהודית בקלינינגרד".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]