בית הכנסת סיניורה גיברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית הכנסת סיניורה גיברתאנגלית: Signora Giveret Synagogue; בטורקית: Sinyora giveret sinagogu) הוא בית כנסת בעיר איזמיר, טורקיה. בית הכנסת מתוארך למאה ה-17 והוא בשימוש עד היום.

פנים בית הכנסת סיניורה גיברת באיזמיר
פנים בית הכנסת סיניורה גיברת באיזמיר
פנים בית הכנסת סיניורה גיברת באיזמיר

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת סיניורה גברת נבנה בשנת 1660, על ידי אשה ששמה לא ידוע, שהקדישה את ביתה לקהל ועלתה לארץ ישראל.[1] הוא עומד בצומת של רחוב 927 (המכונה חברה סוקאק ('רחוב בית הכנסת') עם שדרת אנאפארטלאר.[2] המבנה ניזוק בשריפה הגדולה בשנת 1841, ולאחר מכן שוחזר על ידי משפחת ירושלמי לפי התכנון המקורי, בסגנון אדריכלות איטלקית (אנ').

המתחם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבית הכנסת סיניורה גברת יש חצר גדולה מוקפת חומות מסיביות וגבוהות שחוסמות את הנוף מבחוץ.[3] בחצר ישנם מבנים נוספים שנקראים, בית מידאש (בית מדרש). בתי הכנסת שלום ואלגזי, נמצאים באותו רחוב בסמוך לבית הכנסת סיניורה גברת. פינת הרחובות בו ממוקם בית הכנסת נמצאת בסמוך, לבזאר ההיסטורי של איזמיר, הכולל רשת של חנויות קטנות ורחובות צרים המקיפים את בית הכנסת.[3][4]

ארכיטקטורה ותכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתכנסים והמתפללים נכנסים לבית הכנסת, דרך גרם מדרגות בן 5 מדרגות למרפסת. עזרת הנשים של בית הכנסת מגיעה עד ארון הקודש. המושבים מסודרים באופן ליניארי, בדומה לפנים הכנסייה. המחיצה מתחילה באולם הכניסה עד לתוך האולם הראשי. חלל זה צמוד לקיר ההקל כקומת ביניים המופרדת על ידי רשתות עץ. הבניין נבנה בבניית אבן. גג הבניין הוא גג ירך (אנ') מעץ (גג משולש). גם הרצפה והתקרה עשויים מעץ. דלת הכניסה לבניין היא דלת ברזל פשוטה. מהכניסה ניתן לראות את החזית הצפונית של הבניין. מסדרון קצר מחבר לחצר ולכניסה לבניין. בבניין ריהוט צנוע וחלונות רבים לכניסת אור טבעי. המושבים מסודרים בקפידה ועל חלקם חרוטים שמות הבעלים. כמה מושבי עץ ממוקמים בצדדים, ליד הקירות.

תכונות מבניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה מלבני עשוי אבן ולבנים. הוא מכוסה בגג עץ. ניתן להגיע ל"מחיצה" שנמצאת על גבי הכניסה לאולם דרך החצר. הרצפה והתקרה עשויים מאריחים ועץ. על התקרה בחלק הפנימי ישנם פרחי ברונזה מוקפים בצורות גאומטריות ירוקות, ארון הקודש עשוי מעץ אשוח וחיפויי בצבע בורדו. פתחי החלונות מקושתים. החלונות בחזית הצפונית והדרומית מעניקים לבניין אור טבעי.[5][6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Sinyora Giveret Havrası" [Sinyora Giveret Synagogue] (בטורקית). İzmir Provincial Culture and Tourism Directorate.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יעקב ברנאי, המראה של אירופה, ירושלים תשע"ה, עמ' 83–84.
  2. ^ אודות בית הכנסת סיניורה גיברת באתר בתי הכנסת באיזמיר
  3. ^ 1 2 Signora Giveret Synagogue - Izmir City Vision - Daily Tours and Transfer Ground Services, www.izmircityvision.com
  4. ^ jhe, Izmir Jewish Heritage Tourism project formally launched, Jewish Heritage Europe, ‏2014-12-26 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Editora-eSefarad.com, The Izmir Project, the hidden secrets of the Ancient Synagogues of Izmir, eSefarad, ‏2012-06-04 (בספרדית)
  6. ^ The Izmir Route of Jewish Heritage, European Jewish Heritage powered by AEPJ (באנגלית בריטית)