ג'ואל פיטר ויתקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ואל פיטר ויתקין
Joel-Peter Witkin
לידה 13 בספטמבר 1939 (בן 84)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה אביר מסדר האמנויות והספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ואל-פיטר ויתקין (אנגלית: Joel-Peter Witkin; נולד ב-13 בספטמבר 1939) הוא צלם אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויתקין נולד לאב יהודי ולאם קתולית. אחיו התאום, ג'רום ויתקין, הוא צייר נודע. בגיל צעיר היה עד לגירושי הוריו, שנגרמו בעיקר על רקע הבדלי הדת ביניהם. לאחר מכן למד בבית הספר סיינט ססיליה, ואת שנותיו בתיכון עשה בבית הספר גרובר קליבלנד. בשנת 1961 התגייס לצבא ארצות הברית, מתוך כוונה לצלם את המלחמה בוייאטנם, אך בשל סיבות מנהלתיות, לא הגיע לוייאטנם, ועשה את שירותו בפורט הוד, טקסס, כאחראי על מידע לציבור ותמונות מסווגות. את התואר הראשון, בפיסול, עשה בקופר יוניון, ניו יורק (1974) ואת תוארו השני, באמנות, עשה באוניברסית ניו מקסיקו, באלבוקורקי, תוך שוויתר על מלגה שהוצעה לו מאוניברסיטת קולומביה.

סגנון עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויתקין משתמש לצורך עבודתו במצלמת פילם, והוא נוהג לעבוד על התשליל עצמו בעזרת חומרי פיתוח שונים, שריטות על התשלילים ועוד מניפולציות המאפשרות לו להשיג את המראה האסתטי שאליו הוא שואף. הוא מרבה לעסוק במוות, באמצעות צילומי גופות, חלקי גופות ואיברים, אותם הוא מעמיד בסצינות מבוימות בסטודיו שלו. בנוסף, הוא מוכר בזכות צילומי בעלי המום, החריגים ואנשי השוליים. הוא מעדיף לעבוד בשחור לבן על פני עבודה בצבע. בראיון[1] שנערך לקראת תערוכתו בגלריה מנשר בתל אביב, בשנת 2010, סיפר על עבודתו, ובין היתר, על הערכתו לצלמת דיאן ארבוס. כיוון שהחוק בארצות הברית אינו מתיר צילום גופות בשטחה, עיקר עבודתו נעשית בדרום אמריקה, באישור הרשויות במקסיקו ובקולומביה.

תערוכות ואוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודותיו של ויתקין הוצגו במוזיאונים וגלריות מהשורה הראשונה בעולם. הוא מיוצג על ידי גלריית ברוס סילברסטיין[2] בניו יורק, ועבודותיו נמצאות באוספים הקבועים של מוזיאונים רבים, ביניהם: המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק[3], המכון לאמנות של שיקגו, מוזיאון פול גטי[4] בלוס אנג'לס, ספריית הקונגרס[5], מוזיאון וויטני[6] בניו יורק, מרכז פומפידו בפריס, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, ועוד. ויתקין מציג רבות מעבודותיו בדף האינסטגרם שלו[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ואל פיטר ויתקין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]