ג'וזף קארנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזף קארנה
לידה 17 באפריל 1782
פנזאנס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 באוקטובר 1858 (בגיל 76) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית החברה המלכותית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף קארנה (Joseph Carne;‏ 17821858) היה גאולוג ותעשיין בריטי.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וזף קארנה נולד ב-17 באפריל 1872, בפנזנס, שבקורנוול, בריטניה. בנם הבכור של ויליאם קארנה, בנקאי, ואשתו אנה קארנה, מהלסטון. הוא התחנך בבית ובבית הספר בקינשאם, ליד בריסטול. אחד מארבעת אחיו הצעירים היה הסופר והנוסע ג'ון קארנה. מגיל צעיר קארנה גילה עניין במינרלוגיה ובגאולוגיה. הוא נהג להסתובב במכרות הנחושת ואסף דגימות של מינרלים נדירים יותר, שהכורים שמחו למכור במחירים נמוכים, ובכך יצר את גרעין לאוסף המינרלוגי שלו.

ב־23 במרץ 1808 התחתן עם מרי תומאס, בתו של ויליאם תומאס מקדווילי. לאחר נישואיו התגורר תקופה קצרה בפנזנס, ובשנת 1808 הוא עבר לפילק כשמונה למנהל עבודות ההתכה של חברת הנחושת קורניש בהייל. יכולותיו העסקיות היו טובות, ובמהירות הצליח בתפקידו. שבעה משמונת ילדיו (שני בנים וחמש בנות) נולדו בביתו בחברת הנחושת, לפני שהתפטר מתפקידו כמנהל (אך נשאר משקיע בעסקים כמו אביו) וחזר לפנזנס.

חקירה מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארנה היה בעל חוש התבוננות מצוין, והקדיש תשומת לב מיוחדת למחדרים (דייקים) בסלעים בהר סנט מיכאל, ולקווים דמויי עורקים של סלעים פורפיריים. בשנת 1816 ו-1818 קארנה העביר לחברה הגאולוגית המלכותית בקורנוול את תוצאות חקירותיו, בהם ביסס את מסקנותיו הכלליות, קבע את הכרונולוגיה של חדירתם לסלעי הגרניט ושכבות החרסית. מחקרים על הגרניט בחלק המערבי של קורנוול והגאולוגיה של האיים שבחוף היו ממצאים נוספים שהעביר לחברה הגאולוגית המקומית.

לאחר בחינת היווצרות העורקים המינרליים, בשנת 1818 שלח מאמר לחברה הגאולוגית של קורנוול שכותרתה "על הגיל היחסי של עורקי קורנוול". חקירה זו הובילה, כמה שנים לאחר מכן, להקמת קרן, שאפשרה לויליאם ג'ורי הנווד (William Jory Henwood) להקדיש במשך שנים רבות, לתצפיות בכל תחום הכרייה בקורנוול. תצפיות אלה הביאו לכך שקארנה נבחר לחבר עמית החברה המלכותית ב־28 במאי 1818. בשנת 1821 פרסם את מאמרו על הפקות המינרלים והגאולוגיה של אזור סנט ג'סט.

מחקרים אלה הובילו אותו ליצור אוסף מינרלים גדול, והשאיר בצוואתו את הטיפול בו לבתו אליזבת קארנה. לאחר מותה בשנת 1873, הם הפכו לחלק מהאחוזה המשפחתית ברשותו של צ'ארלס קמפבל רוס, לשעבר חבר פרלמנט של סנט איבס. אוסף המינרלים שלו, נרכש עבור אוניברסיטת קיימברידג', על ידי קואליציה של נותני חסות ופטרונים שהיו מעוניינים לראותו נשמר, לאחר פשיטת הרגל של נכסי הבנק המשפחתי - בשנות התשעים של המאה ה-19. אוסף קארנה מהווה חלק מהאוספים הגאולוגיים הגדולים שהוצגו במוזיאון סדג'וויק למדעי כדור הארץ בקיימברידג'.

המאמר של ג'וזף קארנה על המינרלים הפסאודו-מורפיים של קורנוול, השליך אור על השינויים המסתוריים שהתרחשו במינרלים. בקשר לנושא זה, קארנה בחן גם את מרבית סוגי עפרות הבדיל שנמצאו בעורקים, וגם כמרבצים בערוצי הנחלים. בשנת 1846 פרסם מאמר על שרידי יער מאובן בחלק הצפוני-מזרחי של המפרץ, ובשנת 1851 פרסם בחברה הגאולוגית המקומית, על חוף מורם שגילה.

קארנה כתב גם על ההיסטוריה של כריית הנחושת ועל השיפורים שבוצעו בתהליכים. פרסם על היווצרות החולות של החופים הצפוניים במחוז, ותרם מאמר לחברה הסטטיסטית של לונדון בשם: "סטטיסטיקה של מכרות הבדיל בקורנוול וצריכת הבדיל בבריטניה".

קארנה היה חבר כבוד בחברה הפילוסופית של קיימברידג'. במשך שנים רבות היה גזבר האגודה המלכותית הגאולוגית של קורנוול בשל ידיעותיו הנרחבות במינרלים, והיכרותו האינטימית עם האזור.

בנוסף לפעילותו בענייני הגאולוגיה והמכרות, הוא פעל למען הכנסייה ומוסדות החינוך שלה. הוא היה אחראי על בתי הספר של יום ראשון ושמר מלאי ספרים גדול עבור המורים.

ג'וזף קארנה נפטר בפנזנס ב־12 באוקטובר 1858.[1]

בתו, אליזבת קארנה הייתה גם גאולוגית ידועה. עם מותו של ג'וזף טיפלה באוסף המינרלים הגדול שלו והיא המשיכה לאסוף דגימות ויצרה מוזיאון פרטי. היא גם קיבלה את מקומו כשותפה מנהלת של הבנק המשפחתי, עד לפטירתה בשנת 1873.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Robert Hunt, Carne Joseph, Dictionary of National Biography, 1885-1900 Volume 09