גאיין חצ'אטוריאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאיין חצ'אטוריאן
Գայանե Լևոնի Խաչատրյան
לידה 9 במאי 1942
טביליסי, גאורגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במאי 2009 (בגיל 66)
טביליסי, גאורגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Armenian cemetery of Khojivanq עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפעה על ידי Sergei Parajanov עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גאיין חצ'אטוריאןארמנית: Գայանե Խաչատրյան, בגאורגית: გაიანე ხაჩატურიანი9 במאי 1942- 1 במאי 2009) הייתה ציירת וגרפיקאית גאורגית-ארמנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאיין חצ'טוריאן נולדת למשפחה ארמנית בטביליסי, בירת גאורגיה הסובייטית, ולמדת אמנות בבית הספר לאמנות ניקולדזה. היא הפכה למעורבת בעולם האמנות לאחר שסיימה את בית הספר התיכון לנוער עובד בשנת 1960. היא פגשה את במאי הסרטים סרגיי פרג'אנוב בשנת 1967 בביתה של אלנה אחוולדיאני והם שמרו על ידידות קרובה שנמשכה עד מותו.

חלק מיצירותיה של חצ'טוריאן מוצגות דרך קבע במוזיאון ירוואן לאמנות מודרנית, הגלריה הלאומית של ארמניה, מוזיאון סרגיי פרג'אנוב בירוואן וכן נמצאות במספר אוספים, כולל אלו שבבעלות פרטית.

כשהייתה בחיים, הסטודיו הקטנטן שלה ברחוב בקינסקאיה הפך לאטרקציה תיירותית. לפי מבקר האמנות הרוסי ויטלי פטסיוקוב, "חצ'טוריאן היא בין אותם חלוצים של תודעה אמנותית חדשה השואבים למוקד שלהם את כל ההיבטים האמנותיים האירופיים ואת החושניות הרדיקלית והחופש הטבעי ." [1]

חצ'טוריאן מתה ב-1 במאי 2009, והיא קבורה בפנתיאון הארמני של טביליסי .

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גאיין חצ'אטוריאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Gayane Khachaturian's Catalog, Armenian Pavilion, 53rd International Art Exhibition la Biennale di Venezia" (PDF). Archived from the origina