לדלג לתוכן

גווראם ממפלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גווראם ממפלי
გუარამ მამფალი
לידה המאה ה־9 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 882
קלארג'תי, ממלכת ארמניה העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אופיזה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גְּווָרָאם מַמְפָּלִיגאורגית: გუარამ მამფალი; נפטר בשנת 882) או גוּאָרָם מַמְפָּלִי היה נסיך גאורגי משושלת בגרטיוני ובנו הצעיר של אשוט הראשון (אנ'), מייסד שושלת הבגרטים של נסיכות איבריה (אנ') / כארתלי.

גווראם חלק את השליטה על החזקות התורשתיות של טאו-קלארג'תי (כארתלי עילית) עם שני אחיו - בגרט הראשון (אנ'), שנשא בתואר הביזנטי קורופלאטס (אנ') ואַדַארנַאסֶה השני (אנ'), שחלקו היה השטח שממזרח לרכס ארסיאני (אנ') למעט קולה (אנ') (כיום בטורקיה). על פי הרשומות הגאורגיות גווראם היה נשוי לאחותו של השליט הארמני (אנ') אשוט (אנ'). גווראם נקט במדיניות התרחבות אגרסיבית. הוא השתלט על האויב המסורתי של הבגרטים האמיר הערבי של טביליסי, גאבולוץ (גאו'), ושלח אותו בשלשלאות לביזנטיון. לאחר הכחדת שלטון הפיטיאשח (אנ') של גוגארק (אנ'), ששלט על מספר אזורים על גבול גאורגיה-ארמניה, ובכך השיג גווראם שליטה על ג'אוואחתי, תריאלתי (אנ'), אַבּוֹצִי (אנ') וארטאני.

בשנות חייו האחרונות, לפני שנת 876, חילק גווראם את נכסיו. את נכסיו בארמניה (אבוצי) לידי גיסו סמבאט הראשון מארמניה (אנ'), והפך לנזיר. בשנת 882 נפטר גווראם ואחזקותיו הנותרות על תריאלתי (אנ') הועברו לטובת ליפריט הראשון בר'וואשי (גאו'), נסיך בולט בן חסותו של דוד הראשון והביזנטים. ליפריט השתלט על תריאלתי, בנה שם את מצודת קלדקארי (אנ') והעמיד את עצמו תחת שליטה של ​​אחיינו של גווראם, דוד הראשון קורופלאטס. נאסרה, שהיה בנו הבכור והיחיד של גווראם שנותר בחיים, איבד למעשה את יתרת ירושתו. דבר שהביא כפי הנראה לזה שהוא רצח את דוד הראשון. מעשה אשר תואר בכרוניקה מימי הביניים.

בנו הצעיר של גווראם, אשוט, נפטר בחיי אביו, בשנת 869. לגווראם הייתה גם בת ששמה אינו מתועד. היא הייתה נשואה לשני שליטים אבחזים רצופים בגרט הראשון (אנ') ואדרנסה השני (אנ'). גווראם בילה את שנותו חייו האחרונות כנזיר במנזר אופיזה (אנ'), שם נקבר לאחר מותו ב-882.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ (אנ') (2003), Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts And Eurasian Contexts, p. 357, 388. Peeters Publishers (אנ'), מסת"ב 90-429-1318-5 (הספר בקטלוג ULI)