גיה בור'אדזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיה בור'אדזה
გია ბუღაძე
לידה 24 בספטמבר 1956 (בן 67)
טביליסי, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה הממלכתית לאמנויות בטביליסי עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Lasha Bugadze עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיה בּוּרָ'אדְזֶה ( באנגלית: გია ბუღაძე)‏ נולד 24 בספטמבר 1956. הוא אמן גאורגי. הוא היה הרקטור של האקדמיה הממלכתית לאמנויות של טביליסי (אנ') מ-2003 עד 2012[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיה (גיאורגי) בור'אדזה נולד ב-24 בספטמבר 1956, בטביליסי העתיקה, למשפחת רופאים. מגיל צעיר גילה עניין באמנות. הוא רכש השכלה קלאסית בגאורגיה הסובייטית. הוא למד במכללה לאמנות טביליסי, ולבסוף באקדמיה הלאומית לאמנויות של טביליסי (1977–1981), הסטודיו של גוגי תותיבדזה (אנ') וקוקי מחרדזה בפקולטה לאמנויות יפות. ב-1985 למד באקדמיה לאמנות של ברית המועצות וסיים שם את לימודיו בראשות אוצ'ה ג'פארידזה (אנ').

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא מודה שהמורה שלו האמן הגאורגי ג'יבסון חונדדזה[2], השפיע על תפיסת הצבע שלו כאמן. במהלך הקריירה הוא עבר טרנספורמציה והתבסס בסגנונו האישי, המאופיין בקומפוזיציה של חיים דרמטיים, ותעוזה של יצירות האמנות. הוא הציג תערוכות אישיות בוותיקן - רומא, בזל, ציריך, פראג, קלן, טאלין, מינכן, ברלין, מוסקבה, פאלרמו, ברצלונה, פריז, קאן, ניו יורק, לונדון, וכן השתתף בתערוכות קבוצתיות, פרויקטים בינלאומיים, וכמרצה בפורומים ובכנסים - אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אוניברסיטת תומאס ג'פרסון - ארצות הברית, אוניברסיטת בזל-שווייץ.

בסוף המילניום פנה לפעילות חינוכית. הוא הצטרף לאקדמיה הממלכתית לאמנויות של טביליסי, בתחילה כמורה, מאוחר יותר כדיקן הפקולטה לאמנויות יפות, ולבסוף כרקטור האקדמיה, בין 2003 ל-2012.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאפיינים של הנסיבות התרבותיות של מדינות פוסט-טוטליטריות השפיעו גם על האמנויות הגיאורגיות. בתנאים אלה, "הישרדות" של אמן, זיהוי נקודת ההזדהות עם המציאות ובעיקר מימוש עצמי, נראתה כבעיה קשה. הוא תמיד נתמך על ידי בת זוגו - בעלת דעות דומות, היסטוריונית האמנות אני קלדיאשווילי. יש לו שני ילדים, נינו בוגדזה - אדריכל ולאשה בוגדזה - סופרת ומחזאית, נציגת התרבות הגיאורגית החדשה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא זכה בפרסים רבים בתחרויות שונות: בשנת 1985 - יצירת האמנות הטובה ביותר של השנה - הפרס הגדול של התחרות, שנערך על ידי איגוד האמנים הגאורגי; חמש שנים מאוחר יותר - פרס נשיא צרפת לאוסף הלאומי הטוב ביותר, בפסטיבל הבינלאומי בקאן, צרפת; בשנת 1993 - מדליית יעקב גוגבאשווילי, מוענקת על ידי אגודת המחנכים הגיאורגים ומדליית אנטון קתוליקוס (אנטון השני מגאורגיה); בשנת 2001 - מדליית האוניברסיטה הממלכתית של איוונה ג'ווחישווילי (אנ') טביליסי; בשנת 2002 של הוותיקן "קרולוס מגנוס".

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיה בור'אדזה זכה בתהילה מוקדמת עם סדרת הציורים שנקראה "חיי כארתלי" (במילים אחרות - היסטוריה של גאורגיה). מאז, הוא צייר לעיתים קרובות דמויות מיתולוגיות, וההופעה - או התגלמותן, או גלגול נשמות שלהן המדגישות את המיסטיות.

הוא מימש מגוון רחב של פרויקטים של ציורי קיר במקדשים ובמבנים חילוניים: כנסיית מרטין לותר בברלין, וכנסיית נינו הקדושה הגאורגית בפריז; הספרייה ואולם הכנסים של האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי, אולמות הכנסים של אוניברסיטת איליה ושל האוניברסיטה הטכנית הגאורגית; לשכת העירייה; "לשכת המלכים" של הפרלמנט הגאורגי, אולם משרד המשפטים של גאורגיה; דירת קלאודיו ברליניירי ברומא; "לשכת חופש הביטוי" באוניברסיטת לואיזיאנה סטייט, ארצות הברית; פאנל אמנותי "טביליסי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיה בור'אדזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]