גלות (סיפור בדיוני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלותאנגלית: Exile) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אדמונד המילטון (אנ'). הוא פורסם לראשונה בגיליון מאי 1943 של המגזין Super Science Stories. גרסה מתורגמת לעברית התפרסמה בכתב העת "פנטסיה 2000" בשנת 1982, גיליון מספר 26.[1][2] הסיפור דן בקיומם של יקומים מקבילים ובאפשרות לממש מציאות מתוך דמיון.

הסיפור הוצע לקבלת פרס ה"הוגו במבט לאחור" בשנת 1944.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור נפתח בתיאור של פגישת סופרי מדע בדיוני. מטרת הפגישה היא לדבר על עבודתם. לאחר ארוחה ושיחה בנושאים כלליים, המספר, שהוא אחד המשתתפים, מציין שהסופרים מנסים להיראות כמו אנשים רגילים, אבל הם מיוחדים בכך שאינם מרוצים מהעולם; כולם חלמו על עולמות מוזרים עוד לפני שהם היו סופרים, והוא אומר שחלומות אלה נובעים מכך שהם אינם מרגישים בבית בעולם. סופר אחר, ברייזל, אומר שהם היו מרגישים עוד פחות בבית בכל אחד מהעולמות האחרים. סופר השלישי, קאריק, מצטרף לשיחה ומספר שדבר דומה קרה לו – הוא כתב על עולם דמיוני ואז היה עליו לחיות בו. לאחר שהסופר הרביעי, מדיסון, אומר שהוא מקווה שזה עולם יותר נעים מהעולם שהוא כותב עליו, קאריק אומר שהוא היה יוצר את העולם שונה מאוד מכפי שיצר אותו במקור אילו היה יודע מה עומד להתרחש.

בהמשך מספר קאריק על המקרה. קאריק עבר לגור סמוך לתחנת כוח גדולה. הוא החל לחשוב על עולם בדיוני מסוים, ודמיין אותו על כל פרטיו. הוא התרכז בהם הרבה זמן, ואז שמע קליק מוזר בראשו. הוא הרגיש שמחשבותיו התממשו. הוא ניער מעליו את המחשבה, אבל למחרת, אחרי שחשב על תושבי העולם, שמע שוב קליק מוזר בראשו. הוא דמיין את עצמו בתוך העולם, ולפתע הועבר לשם. לאחר שעברה התרגשותו מהתקרית, הוא החל לסלוד מהעולם אליו הגיע. העולם היה אלים יתר על המידה. הוא רצה לצאת, אך לא יכול היה. הוא החל לכתוב סיפורי מדע בדיוני. הסיפורים בעצם היו על העולם האמיתי.

כעבור זמן-מה, אחד הסופרים שואל אותו איך הוא הצליח לבסוף לצאת. קאריק משיב: "אני עדיין כאן".[2]

דמויות הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו הרבה סיפורי מדע בדיוני קצרים, אין הרבה מידע על הדמויות, שכן הדגש הוא על העלילה. הדמויות הן קאריק, מדיסון, ברייזל, והדובר. כולם סופרי מדע בדיוני. לא ידוע אם הדמויות מבוססות על סופרי מדע בדיוני אמיתיים, ואם כן – על מי.

מחבר הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמונד המילטון (21 באוקטובר 1904 - 1 בפברואר 1977) היה סופר מדע בדיוני אמריקאי, מהתקופה שידועה כ"תור הזהב של המדע הבדיוני". הסיפור הראשון שהוא פרסם היה "אלוהים הוא המפלצת של ממוראת", בגיליון אוגוסט 26 של המגזין "סיפורים מוזרים", ובין השנים 1926–1948 הוא פרסם 79 סיפורים במגזין זה. ב-1946 התחתן המילטון עם סופרת המדע הבדיוני לי ברקט. הם כמעט ולא פרסמו ספרים יחד.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור היה מועמד לקבלת פרס ה"הוגו במבט לאחור" בשנת 1944, אבל הפסיד לסיפור R is for Rocket (אנ') של ריי ברדבורי.[3][1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Cora Buhlert, Retro Review: “Exile” by Edmond Hamilton, ‏04.04.2020
  2. ^ 1 2 ד״ר אמנון סטופ, “גלות” – סיפור “ארס פואטי” קלאסי מאת אדמונד המילטון, באתר יקום תרבות, ‏20 באוקטובר 2016
  3. ^ 1 2 Retro Hugos 1943: Short Fiction, Hugo Book Club Blog, ‏25.11.2018
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.