גריגול חאנדזתלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריגול חאנדזתלי
გრიგოლ ხანძთელი
הקדוש גריגול מאנדזתה, מיניאטורה גאורגית מהמאה ה-18
הקדוש גריגול מאנדזתה, מיניאטורה גאורגית מהמאה ה-18
לידה 5 באוקטובר 759 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 באוקטובר 861 (בגיל 102)
חאנדזתה, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נסיכות איבריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרִיגוֹל חַאנדזתֶלִיגאורגית: გრიგოლ ხანძთელი או גרגורי מחַאנדזתָה (7595 באוקטובר 861) היה דמות כנסייתית גאורגית בולטת, ומייסד ומנהיג קהילות נזירים רבות בטאו קלארג'תי (אנ'), אזור היסטורי בדרום-מערב גאורגיה.

גריגול, שנולד למשפחה אריסטוקרטית (אנ') בכארתלי, עזב את ביתו כשהיה צעיר והפך לנזיר באזור קלארג'תי (אנ') (כיום בצפון-מזרח טורקיה), האזור היחיד בגאורגיה שהיה ללא נוכחות ערבית. לאחר שהות קצרה במנזר אוֹפִּיזָה (אנ'), הוא ייסד מנזר משלו בחַאנדזתָה (אנ') אשר תוך זמן קצר משך אליו מספר הולך וגדל של נזירים. הוא ייסד מספר מנזרים נוספים בקלארג'תי ונבחר כארכימנדריט (אנ')[1] שלהם. המנזרים והסקריפטוריום שלהם פעלו כמרכזי חוכמה נוצרית במשך מאות שנים ושיחקו תפקיד חשוב בהתפתחותה של תרבות לאומית גאורגית.

עם זאת בחר אשוט השני קורופלאטס (אנ'), הנסיך שעמד בראש איבריה הבגרטידית, באַרטַאנוּגִ'י (גאו') שבקלארג'תי, כמקום מושבו ומעוזו במאמציו לשמור על עצמאות ממלכתו מול המעצמות האזוריות, כמו הח'ליפות העבאסית או האימפריה הביזנטית. גריגול מילא תפקיד חשוב בגיוס הרגשות העממיים נגד הנוכחות המוסלמית בקווקז. השפעתו גברה כל כך עד שהצליח להשפיע הן על החיים הפוליטיים והן על החיים הפרטיים של הנסיכים הגאורגים.

הקדוש גריגול מחאנדזתה האריך ימים נפטר בשנת 861, בגיל של מעל 100 שנה (אנ'), מוקף חסידיו ותלמידיו. הכנסייה הגאורגית מציינת את זכרו ביום מותו ב-18 באוקטובר. סיפורי חייו לוקטו ביצירה הגיוגרפית שכתב גיאורגי מֶרצ'וּלֶה (אנ') בשנת 951.

כתב יד, דף מלוח שנה דתי גאורגי משנת 1718. על הדף מופיעות מיניאטורות של חאריטינה מאמיסוס (אנ'), גריגול מחאנדזתה ותומאס הקדוש

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריגול חאנדזתלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארכימנדריט (אנ') אדם נושא משרה כנסייתית האחראי ומפקח על מספר מנזרים שבכל אחד מהם יש הגומן (אנ') משל עצמו