דאנסה דה לוס וולדורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גברים מעופפים מתחילים את הריקוד שלהם, Teotihuacan
Totonacs of Papantla, Veracruz מבצעים את טקס ה"וולדורס".
סרטון קצר של ריקוד פולחן Voladores, Cozumel, MX

ה- Danza de los Voladores ( תבנית:IPA-es ; "ריקוד העלונים"), או פאלו וולדור ( תבנית:IPA-es ; "קוטב מעופף"), הוא טקס/פולחן מזו-אמריקאי עתיק המבוצע עד היום, אם כי בצורה שונה, במקומות שונים במקסיקו. מאמינים שמקורו בבני העמים: נאואה, הואסטק ואוטומי במרכז מקסיקו, ולאחר מכן התפשט ברוב חלקי מזו-אמריקה. הטקס מורכב מריקוד וטיפוס של שלושים מטרים אל מוט שממנו ארבעה מתוך חמשת המשתתפים משגרים את עצמם קשורים בחבלים כדי לרדת אל הקרקע. החמישי נשאר על גבי המוט, רוקד ומנגן בחליל ותוף. לפי מיתוס אחד, הטקס נוצר כדי לבקש מהאלים לשים קץ לבצורת קשה. למרות שהטקס לא מקורו באנשי טוטונאק, כיום הוא קשור אליהם מאוד, במיוחד אלה שבפאפנטלה ובסביבתה במדינת וראקרוס המקסיקנית.[1] הטקס קיבל את השם למורשת תרבותית בלתי מוחשית על ידי אונסק"ו על מנת לעזור לטקס לשרוד ולשגשג בעולם המודרני.[2] האצטקים האמינו שדנזה דה לוס וולדורס הוא סמל התרבות שלהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wilkerson, S. Jeffrey K (1987). El Tajin: A Guide for Visitors. pp. 75–76. ISBN 968-499-293-9.Wilkerson, S. Jeffrey K (1987). El Tajin: A Guide for Visitors. pp. 75–76. ISBN 968-499-293-9.
  2. ^ "'Flying Men' are now Cultural Heritage". McClatchy - Tribune Business News. Washington, D.C. 2009-10-01."'Flying Men' are now Cultural Heritage". McClatchy - Tribune Business News. Washington, D.C. 2009-10-01.