דידולודוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדידולודוס
איור של דידולודוס
תקופה
אמצע אאוקן 40.4–37.2 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
קבוצה: מרידיונגולטיים
מחלקה: יונקים
סדרה: קונדילרסים
משפחה: Didolodontidae
סוג: דידולודוס
מינים
  • Didolodus latigonus
  • Didolodus magnus
  • Didolodus minor
  • Didolodus multicuspis
שם מדעי
Didolodus
אמחינו, 1897
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דידולודוס (שם מדעי: Didolodus) הוא סוג יונק נכחד מקבוצת המרידיונגולטיים הקדומה, שהייתה דומה לפרסתנים אך לא קרובה אליהם. הוא התקיים בתקופת האאוקן לפני 40.4 עד 37.2 מיליון שנה מזמננו. מאובניו התגלו בתצורות סרמיאנטו (Sarmiento Formation) שבפטגוניה, ארגנטינה ותוארו בידי החוקר פלורנטינו אמגינו ב-1897.

הדידולודוס היה סוג דומה לפרסתן באורך 60 סנטימטר ומשקל של לא יותר מ-5 ק"ג. במראהו הוא דמה לראשוני הסוסיים, כמו לפרופלאותריום. הוא היה יונק זריז בעל גפיים ארוכות שעזרו לו לנוע במהירות כדי שלא להיטרף ובנסוף היה בעל זנב ארוך. מבנה שיניו התאימו ללחיכת עשבים וצמחייה קשה נוספת עם חוטם רחב שדמה לחוטם חזיר.

בעבר סברו שהוא משתייך לסדרה הקדומה ליטופטרנה אך בהמשך העבירו אותו למשפחה Didolodontidae, הכלולה ללא מקור בקבוצת המרידיונגולטיים. משפחה זו נחשבת לעתיקה יותר משאר בני הקבוצה ואולי לאחת ממשפחות השליינים הראשונות שהתקיימו לאחר הכחדת הקרטיקון[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דידולודוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Javier Nicolás, The alleged astragalar remains of Didolodus Ameghino, 1897 (Mammalia, Panameriungulata) and a critic of isolated bone association models, 2012