דיפלוטומודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדיפלוטומודון
שן מאובנת של דיפלוטומודון
שן מאובנת של דיפלוטומודון
תקופה
קרטיקון עליון, 70–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
סוג: דיפלוטומודון
מינים

Diplotomodon horrificus

שם מדעי
Diplotomodon
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיפלוטומודון (שם מדעי: Diplotomodon; מילולית: "שן חותכת כפולה") הוא סוג של דינוזאור תרופוד שחי באמריקה הצפונית במשך הקרטיקון העליון לפני 70 עד 66 מיליון שנה מזמננו. כיום רואים בסוג טקסון מבוטל והמאובנים שלו נחשבים לקרובים לממצאי טירנוזאורוס. עם זאת הוא לא השתייך למשפחת הטירנוזאוריים אלא לקרוביהם - הטירנוזאורים.

הסוג ידוע רק משרידים של שן אחת באורך שלושה סנטימטרים, שהתגלתה בתצורת הורנרסטון (אנ') בניו ג'רזי. בסמוך אליו התגלו מספר יצורים ימיים, אשר התקיימו כנראה בים הפנימי המערבי.

במקור השרידים השתייכו לשרידי דג טורף קדום, ומהם קיבל הסוג את שמו בידי ג'וזף ליידי (אנ'), אשר נתן לסוג את השם Tomodon ב-1865. ואולם שם זה הועבר לשם של נחש מקבוצת הדיפסדידיים. השם החדש ניתן בידי ליידי ב-1868 והוא מתייחס לשן הרחבה, השטוחה והסימטרית. רק ב-1980 החוקר אדוארד דרינקר קופ העריך שהסוג הוא של דינוזאור ולא של דג.

החוקר ראלף מולנר (אנ') טען ששרידי השן יכולים להיות שייכים למוסזאורוס ולא לטירנוזאור בעוד אחרים ראו בו סוג אח של הדריפטוזאורוס, הקרוב לטירנוזאוריים. כיום רואים בסוג זה מוטל בספק עקב מיעוט הממצאים שיעידו על מקורותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיפלוטומודון בוויקישיתוף