דריטן אבאזוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דריטן אבאזוביץ'
Дритан Абазовић
Dritan Abazović
צילום משנת 2016
צילום משנת 2016
לידה 25 בדצמבר 1985 (בן 38)
אולצין, יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מונטנגרומונטנגרו מונטנגרו
השכלה
מפלגה הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת מונטנגרו ה־7
28 באפריל 2022 – מכהן
(שנתיים)
תחת נשיא מילו זוקנוביץ'
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דריטן אבאזוביץ'סרבית: Дритан Абазовић - Dritan Abazović, באלבנית:Dritan Abazoviq או Dritan Abazi, נולד ב-25 בדצמבר 1985 באולצין) הוא פוליטיקאי מונטנגרי, ראש ממשלת מונטנגרו החל מאפריל 2022. הוא נולד כאלבני ומוסלמי, ומכהן כיושב ראש מפלגת "הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת". בשנים 2020–2022 הוא כיהן כסגן ראש הממשלה בקבינט של זדרבקו קריבוקפיץ'.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וצעירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריטן אבאזוביץ' נולד ב-1985 במשפחה אלבנית מוסלמית באולצין במונטנגרו שהייתה אז רפובליקה אוטונומית במסגרת פדרציית יוגוסלביה תחת שלטון קומוניסטי. הוא למד בילדותו בבית ספר יסודי ואחר כך בתיכון בעיר הולדתו ונרשם בהמשך ללימודי מדעי המדינה באוניברסיטת סרייבו. סיים את הלימודים האקדמיים כראשון בשכבה וזכה באות הזהב ובתעודת הזהב של אוניברסיטת סרייבו.[1] ב-2008 סיים תואר שני ביחסים בינלאומיים בפקולטה למדעי המדינה של אוניברסיטת מונטנגרו. כעבור עשור בשנת 2019 סיים את הדוקטורט באוניברסיטת סרייבו עם העבודה Globalna politika – Etički aspekti globalizacije ("פוליטיקה גלובלית - היבטים אתיים של הגלובליזציה").[2] אבאזוביץ' עבד תקופה מסוימת כמורה בגימנסיית "דריטה" באולצין, בה לימד סוציולוגיה של התרבות, תקשורת ותולדות הדת.

בשנים 2005–2007 עבד כמדריך בפקולטה למדעי המדינה של אוניברסיטת סרייבו. ב-2009 סיים קורס בנושא "חקר השלום" באוניברסיטת אוסלו. באותה אוניברסיטה עבר סמינר בהתפתחות מקצועית. ב-2011 התגורר אבאזוביץ' בארצות הברית והשתתף בתוכנית השתלמות של מחלקת המדינה בוושינגטון די.סי. בשנים 2010–2012 הוא עבד כמנהל בחברת השידורים "טאוטה" באולצין וכמו כן פעל בעיר בארגון הלא ממשלתי "מוגול".

קריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 אבאזוביץ' נמנה עם מייסדיה של המפלגה הליברלית "מונטנגרו החיובית". בבחירות לפרלמנט בשנת 2012 מפלגה זו זכתה ב-7 מתוך 81 מושבי הפרלמנט והוא היה אז הצעיר בין חברי הפרלמנט. ב-2014 בעקבות פילוג במפלגתו, עזב אבאזוביץ' את "מונטנגרו החיובית" וכיהן כחבר פרלמנט עצמאי עד שב-2015 הצטרף למפלגה החדשה "הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת" URA .כיום הוא יושב ראש המפלגה הזאת ובשנים 2015–2020 שימש כנציג שלה בפרלמנט. ביוני 2020 התקבלה מפלגת "הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת" בסיעה "המפלגה האקולוגית האירופית" ועל ידי כך הייתה מפגלת האופוזיציה המונטנגרית הראשונה שהצטרפה לסיעת מפלגות אירופית.

ב-11 ביולי 2020 מפלגת " הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת - תנועה אזרחית" רצה בנפרד לפרלמנט עם מצע במגמת מרכז-שמאל ותחת השם "מונטנגרו בשחור לבן". ברשימה עמדו במקומות הראשונים מועמדים עצמאיים, לרבות העיתונאית הידועה מילקה טאדיץ', כמה כן אנשי אקדמיה, עיתונאים, אנשי החברה האזרחית ופעילי ארגונים לא ממשלתיים. השתתפו גם כמה יזמים מקומיים קטנים ונציג מפלגת הצדק והפיוס המייצגת את המיעוט הבוסני במדינה. כמנהיג מפלגת "הפעולה הרפורמיסטית המאוחדת" עמד אבאזוביץ' בראש הרשימה. בבחירות הפלמנטריות בשנת 2020 חל המהפך הממשלתי הדמוקרטי הראשון בהיסטוריה של מונטנגרו. רשימתו של אבאזוביץ' השיגה ארבעה מנדטים, מה שהרשה לה למלא תפקיד מפתח בהדחה מהשלטון של המפלגה הדמוקרטית של הסוציאליסטים שבראשות מילו ג'וקנוביץ' ששלטה במדינה למשך 30 שנה (ג'וקנוביץ' עצמו מכהן כעת כנשיא המדינה). [3] במפגש בין מנהיגי שלוש הרשימות "למען עתיד מונטנגרו" (זדרבקו קריבוקאפיץ'), "העולם הוא אומתנו" (אלקסה בצ'יץ') ו"מונטנגרו בשחור לבן" -(דריטן אבאזוביץ' ), סיכמו את העקרונות המנחים של הממשלה הבאה, לרבות סוגיית הרכבת ממשלת מומחים, המשך תהליך הצטרפות מונטנגרו לאיחוד האירופי, המאבק בשחיתות ובקיטוב בחברה המונטנגרית. הם הזמינו לשווא את מפלגות המיעוטים הבוסני והאלבני במונטנגרו, לההצטרף אליהם בהקמת ממשלת קואליציה רחבה.

סגן ראש הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסופו של דבר ב-4 בדצמבר 2020 41 מתוך 81 חברי הפרלמנט של מונטנגרו הצביעו בעד ממשלה חדשה בראשות זדרבקו קריבוקאפיץ' שכללה 12 שרים עצמאיים. אבאזוביץ' התמנה לסגן ראש הממשלה אחראי על תיאום המגזר הביטחוני ועל הביטחון הלאומי. הקבינט החדש שאף לפרק את המנגנונים הממלכתיים שנבנו על ידי מפלגת השלטון עד אז, המפלגה הדמוקרטית של הסוציאליסטים, ולעקור מן השורש את השחיתות ואת הפשע המאורגן. בינואר 2022 התמנה אבאזוביץ' כחבר בוועד המייעץ של המכון לחירות ולביטחון באירופה.

ב-5 בינואר 2021 חשף אבאזוביץ' שהחברה "Global Montenegro" שבבעלותו החלקית של הנשיא מילו ג'וקנוביץ' הייתה חייבת למדינה 12,450,000 יורו ושראשיה אינם נהנים יותר מחסינות. למחרת נעצר זמנית בבודווה איש העסקים בראנו מיצ'ונוביץ' המעורב בענף הבנייה וההימורים ושהיה חשוד בקשרים עם עולם הפשע. על רקע ויכוחים קשים בציבור הנוצרי המונטנגרי בין תומכי הכנסייה האורתודוקסית הסרבית רבת ההשפעה למתנגדיה, בעת המהומות האלימות שפרצו בצטיניה ב-5 בספטמבר 2021 בעת הכתרת המיטרופוליט החדש של מונטנגרו והחוף, יואניקיה מיצ'וביץ' התעוררו קרעים בתוך הרוב הפרלמנטרי. למחרת אבאזוביץ', יחד עם שר הפנים סרגיי סקולוביץ' ומפקד המשטרה זורן ברג'אנין הואשמו על ידי גורמיאופוזיציה בכך שהתנגדו כביכול לאירוע שאורגן על ידי כמה קבוצות מדיה, החזית הדמוקרטית בראשות אנדריה מנדיץ' ונציג של מפלגת "מונטנגרו הדמוקרטית" ראש הממשלה קריבוקאפיץ' הצהיר שהאירועים ייחקרו. לעומת זאת אבאזוביץ' הכריז את תמיכתו במנגנוני הביטחון ובצורת פעולתם. הוא איים שבמקרה שיפוטרו סקולוביץ' וברג'אנין הוא יפסיק לתמוך בממשלת הקואליציה. אכן כעבור חדשים מספר על רקע בקורת על מה שראה כתפקוד לקוי של הממשלה בתחום השילוב באירופה, במאבק בקורונה ואחרים, בתחילת פברואר 2022 הצביעה מפלגתו של אבאזוביץ' בעד הצעת אי אמון בממשלת קריבוקאפיץ'.

ראש ממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 במרץ 2022 הטיל הנשיא ג'וקנוביץ' על אבאזוביץ' את המשימה להרכיב ממשלה חדשה שתאיץ את שילובה של מונטנגרו באיחוד האירופי, כשברקע הפיצול בציבור המונטנגרי בין מצדדי סרביה, רוסיה והכנסייה האורתודוקסית הסרבית לבין המחנה הפרו-מערבי ופרו-אירופי. ב-28 באפריל 2022 אבאזוביץ' הצליח להרכיב קואליציית מיעוט של מפלגות פרו-אירופיות כולל המפלגה הדמוקרטית של הסוציאליסטים.[4][5] הממשלה החדשה האמורה לכהן למשך שנה נתמכה על ידי 45 חברי פרלמנט ו-3 הצביעו נגד. הממשלה מורכבת מ-18 שרים, עבור 20 משרדים (2 בלי תיק) ו4 סגני ראש ממשלה. [6] אבאזוביץ' הבטיח להתמקד ברפורמות הנדרשות של ידי האיחוד האירופי כך שמונטנגרו תאיץ את תהליך ההצטרפות לאיחוד בהתחשב במצב שנוצר עם פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. אבאזוביץ' ציין שהממשלה תיאבק בשחיתות, תעודד השקעות ראויות ופיתוח, תגן על הסביבה ותשפר את הטיפול בילדים ובנוער. ב-20 באוגוסט 2022 ממשלתו איבדה את הרוב בפרלמנט אחרי שנחתם הסכם שנוי במחלוקת בין המדינה לכנסייה האורתודוקסית הסרבית לגבי נכסי מנזריה וכנסיותיה, במונטנגרו. באותה תקופה פעם אבזוביץ' במרץ נגד השחיתות ונגד הפגע המאורגן, במיוחד על ידי פירוק רשת גדולה של מבריחי סיגריות. הוא האשים חלק מהפוליטיקאים בקשר עם אות סחר בלתי חוקי. [7]

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבאזוביץ' מדבר אלבנית, סרבו-קרואטית ואנגלית. בשנת 2017 הוא חתם על ההצהרה על שפה המשותפת של המונטנגרים, הקרואטים, הסרבים והבוסניאקים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Cosmopolitan Culture and Global Justice (תרבות קוסמופוליטית וצדק גלובלי)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דריטן אבאזוביץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]