הגוף החיובי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצירתה של מריאן לינדברג דה גייר "אני חושבת על עצמי", 2005, המוצגת בחצר המוזיאון לאמנות של שוודיה[1][2] מוחה נגד העיסוק האובססיבי במראה בחברה המודרנית.
פסל הברונזה יולנדה שיצרה האמנית מרים לנק. לדבריה, הדמות מהווה אייקון לביטחון עצמי נשי של מי שאינה מהססת לתפוס את מקומה בעולם.[3]

הגוף החיובי (באנגלית: Body Positivity) היא תנועה חברתית הדוגלת בקידום דימוי גוף חיובי בקרב כלל האנושות. התנועה מבקשת לאתגר את מיתוס היופי ואידיאל הרזון הרווחים בעולם המודרני. בניגוד לתפיסות תרבותיות רווחות אלו, היא מקדמת תפיסה המקבלת כל מבנה גוף, ללא קשר לצורה, למשקל ולמראה.

פעילי התנועה מתנגדים לנטייה לשפוט את הגוף על סמך משקל, ומציינים ששיפוט זה מצטרף לרשת של שיפוטים נוספים המתקיימים על בסיס גזע, מיניות, מוגבלות וגורמים נוספים. מתוך כך, התנועה מתחברת לארגונים נוספים המקדמים תפיסה חיובית של גוף ועקרונות של צדק ושוויון.

מטרת התנועה להתייחס לסטנדרטיים לא מציאותיים של יופי ולקדם דימוי גוף חיובי בעצמי ובאחרים.[4][5] זאת, מתוך תפיסה כי היופי מבוסס על הבנייה חברתית, שאין לאפשר לה לפגום בתחושת הביטחון והערך עצמי של הפרט.[6]

הרעיון בבסיס תנועת הגוף החיובי מתמצא בתפיסה שאנשים צריכים לאהוב את עצמם באופן מלא תוך קבלה שלמה ומלאה של תכונותיהם הגופניות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשיה של התנועה בגל הראשון של הפמיניזם, כאשר קמה תנועת רפורמה לקוד לבוש ויקטוריאני, שהתנגדה ללבוש המגביל נשים באמצעות מחוכים ואמצעים נוספים שהצרו את תנועת הגוף וניסו להתאימו לאידיאל מותניים צרות, שרווח באותה התקופה.

נקודת ציון נוספת התרחשה בשנות השישים של המאה הקודמת, כאשר התקיים בסנטרל פארק אירוע שנועד לחבר אנשים שמנים כנגד תופעות של ביוש שמנים.

בעידן הנוכחי התנועה צוברת תאוצה באמצעות הרשתות החברתיות והסירוב להיכנע למודל מצומצם ומדיר של יופי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Bronskvinnorna". www.vaxjo.se.
  2. ^ "Obesity over time". OpenLearn.
  3. ^ "Yolanda Art Print". Saatchi Art (באנגלית). נבדק ב-2019-08-12.
  4. ^ CWYNAR-HORTA, JESSICA (באוגוסט 2016). "DOCUMENTING FEMININITY: BODY POSITIVITY AND FEMALE EMPOWERMENT ON INSTAGRAM" (PDF). נבדק ב-3 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Cwynar-Horta, Jessica (2016-12-31). "The Commodification of the Body Positive Movement on Instagram". Stream: Inspiring Critical Thought (באנגלית). 8 (2): 36–56. ISSN 1916-5897.
  6. ^ Dalessandro, Alysse. "15 Influencers Define Body Positivity" (באנגלית).