ההפגזה הכבדה המאוחרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תפיסתו של האמן את הירח בעת "ההפגזה הכבדה המאוחרת" (מעל) וכיום (מתחת).

ההפגזה הכבדה המאוחרתאנגלית: Late Heavy Bombardment) הוא אירוע שלפי ההשערות החל לפני כ-4.1 מיליארד שנים והסתיים לפני כ-3.8 מיליארד שנים בסוף תקופת האדן ותחילת תקופת ארכאיקון בכדור הארץ. במהלך פרק זמן זה, מספר רב של אסטרואידים התרסקו על כוכבי הלכת הקדומים במערכת השמש, כולל כוכב חמה, נוגה, כדור הארץ ומאדים.[1]

ההפגזה הכבדה המאוחרת התרחשה לאחר שכדור הארץ ויתר כוכבי הלכת כבר נוצרו וצברו את רוב המסה שלהם, אך היא עדיין אירעה בשלב מוקדם יחסית בהיסטוריה של כדור הארץ.

עדויות לקיומו של אירוע "ההפגזה הכבדה המאוחרת" עולים מדגימות שנלקחו מהירח והובאו חזרה לכדור הארץ על ידי האסטרונאוטים של תוכנית אפולו. התיארוך האיזוטופי של סלעי הירח מעיד שרוב האסטרואידים שהתרסקו על הירח עשו זאת במרווח זמן צר למדי. לאורך השנים עלו השערות שונות שמנסות להסביר מה הסיבה לעלייה החדה בכמות האסטרואידים והשביטים שהיו קיימים במערכת השמש, אך אין הסכמה רחבה לגבי הסיבה האמיתית. לפי מודל ניס (אנ')‏ (Nice model), אשר פופולרי בקרב חוקרים פלנטריים, כוכבי הלכת הענקיים היו בתהליך של נדידה, ועל כן הם גרמו לפיזור של גופים בחגורת האסטרואידים או בחגורות קויפר אשר נכנסו למסלולים קיצוניים, כאשר חלק נכנס למסלול התנגשות עם כוכבי הלכת. חוקרים אחרים טוענים שהנתונים מהדגימות שנלקחו מסלעי הירח נלקחו מאותו האגן ולכן היו דגימות מתקופות סמוכות יחסית.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Claeys, Philippe; Morbidelli, Alessandro (1 בינואר 2011). "Late Heavy Bombardment". In Gargaud, Muriel; Amils, Prof Ricardo; Quintanilla, José Cernicharo; Cleaves II, Henderson James (Jim); Irvine, William M.; Pinti, Prof Daniele L.; Viso, Michel (eds.). Encyclopedia of Astrobiology. Springer Berlin Heidelberg. pp. 909–912. doi:10.1007/978-3-642-11274-4_869. ISBN 978-3-642-11271-3. {{cite book}}: (עזרה)
ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.