היריון כימי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היריון כימי הוא סוג של הפלה טבעית, המתרחשת בשלבי ההיריון הראשונים. היריון כימי הוא כינוי לתהליך שבו מתקיימת הפריה של תא זרע וביצית, וכן השרשה ברחם, אך העובר אינו ממשיך להתפתח. רוב ההריונות הכימים מסתיימים בדימום וסת רגיל, והאישה כלל לא יודעת שעברה היריון כימי. אם האישה עוקבת אחרי ההורמון גונדוטרופין כוריוני אנושי (הידוע גם בשם בטא HCG או "הורמון ההיריון") היא תראה עלייה המעידה על היריון, ואחריה ירידה ודימום[1]. היריון כימי ניתן לגלות רק כשיש מעקב אחרי הורמון ההיריון, ומכאן שמו. אין אפשרות לראות היריון כימי באמצעות אולטרסאונד.

תהליך פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיריון כימי מתקיימת הפריה בין תא זרע לביצית ולאחר מכן השרשה. בעקבות ההשרשה, העובר מתחיל להפריש את הורמון ההיריון. עם זאת, לרוב בגלל פגם במטען הגנטי של העובר שנוצר, הוא אינו ממשיך להתחלק ובכך נעצר ההיריון. גורמים נוספים עלולים להיות מחסור בפרוגסטרון, שמונע מדופן הרחם להתעבות דיה כדי לתמוך בהשרשה, הפרעה ברירית הרחם ותפקוד נמוך של בלוטת התריס (ערך TSH גבוה). לאחר שנעצר ההיריון, רמות הורמון ההיריון יורדות, והמחזור החודשי מתחיל. היריון כימי אינו מעיד על בעיית פוריות, ואפשר לחזור לנסות להיכנס להיריון מיד לאחריו[2].

גילוי היריון כימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הנשים לא תדענה כי עברו היריון כימי, כיוון שרוב ההריונות הכימיים נפסקים עוד לפני ההופעה של המחזור החודשי. מבחינת האישה, היא פשוט קיבלה מחזור רגיל. מאז התפתחותן של בדיקות היריון המיועדות לבדיקת היריון לפני תאריך הווסת הצפוי, נשים רבות יותר מקבלות תשובה חיובית, ולאחר מכן הורמון ההיריון יורד, התשובה הופכת לשלילית ובסופו של דבר ההיריון נספג ויוצא כדימום רגיל.

קושי רגשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היריון כימי מציב קושי רגשי גדול בפני זוגות המצפים להיריון. האישה מחכה בקוצר רוח לימים לפני המחזור עד לזמן שבו בדיקת דם או שתן תוכל לאשש או להפריך את קיומו של ההיריון. אישה כזאת מקבלת תשובה חיובית ומתמודדת עם הבשורה. כעבור ימים בודדים התשובה מתהפכת, ובמעבר רגשי חד נותרת תחושה של אובדן ההיריון. לנשים שעוברות טיפולי פוריות הדבר עלול להיות מכאיב במיוחד. ד"ר עופר גונן מסביר כי היריון כימי הוא דווקא סימן מעודד, כי הוא מעיד שהפריה יכולה להתקיים[3]. היריון כימי, כסוג של הפלה טבעית, עלול לגרום לתחושות קשות של אובדן ועצב.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הריון כימי, באתר www.clalit.co.il
  2. ^ הריון כימי - מהו?, באתר הפלות, ‏20 בספטמבר 2012
  3. ^ מיכל הלפרין, ‏הריון כימי: למה את לא צריכה להיבהל מזה, באתר ‏מאקו‏, 14 במרץ 2019

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.