המטה המיוחד F

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המטה המיוחד F היה שם הכיסוי למשימה צבאית של גרמניה הנאצית לעיראק במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא הוקם ב-20 במאי 1941 אך פורק חודש לאחר מכן ב-20 ביוני 1941.

הכוח היה למעשה יחידה קרקעית שאמורה הייתה לסייע למנהיג העיראקי הפרו-נאצי רשיד עאלי אל-כילאני. בהנחיה מס' 30 של היטלר ולפיה יש לתמוך במרד בעיראק בתקווה להרוס את העמדה האנגלית בין הים התיכון והמפרץ הפרסי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 במאי, ההוראות עבור מטה F פורטו על ידי הדיקטטור הגרמני אדולף היטלר בהנחיה מס' 30 של היטלר ולפיה יש לתמוך במרד בעיראק בתקווה להרוס את העמדה האנגלית בין הים התיכון והמפרץ הפרסי. ההנחיה פירטה את רמת ההתערבות הגרמנית בתמיכה בלאומנים ערבים שתפסו את הממשלה בעיראק ונלחמו בצבא הבריטי. רבים מחברי המשימה השונים קיבלו פקודות לפני 23 במאי ושהו בעיראק באותה עת. המלחמה האנגלו-עיראקית פרצה ב-2 במאי. לדברי ראש ממשלת הממלכה המאוחדת, וינסטון צ'רצ'יל "ההנחיות הנמרצות" שהוציא היטלר הוצאו מאוחר מדי ובתקופה ההיא כבר "כל סיכוי להתערבות מועילה של מדינות הציר במלחמה חלף".

כוח המשימה הונהג על ידי גנרל חיל טייסי הקרב הנאצי, הלמוט פלמי. החטיבה הייתה אמורה לקום בעיראק מאלפי המתנדבים הערבים הזמינים מעיראק, מסוריה, מפלשתינה, מסעודיה ומכל העולם הערבי אך בעקבות מותו של מייג'ור אקסל פון בלומברג שטס לעיראק והיה מפקד קבוצת הסיור בעיראק התוכנית נכשלה ובטלה. קבוצה קטנה של קציני המודיעין הצבאי הגרמני, האבווהר דמנו בהשמדת מתקני הנפט שהחזיקו הבריטים בעיראק אך תוכנית זו לא הייתה ישימה והייתה לא יותר מפנטזיה של חבריה[1].

הדיפולמט הגרמני פריץ גרובה ייצג את משרד החוץ הגרמני בעיראק כחלק מכוח F, הוא היה האחראי על תעמולה הקשורה למשימה בנוסף לחובותיו הדיפלומטיות במדינה.

מלבד זאת, היה גם את פיקוד כוחות האוויר עיראק (שהיה הזרוע האווירית של המטה המיוחד F), אנשי הפיקוד נשלחו לעיראק במאי 1941 כדי לסייע לממשלת המורדים של ראשיד עלי לאחר שהדיחו את המשטר הפרו-בריטי בחודש הקודם. ב-29 במאי הם נסוגו מעיראק ובכך נגמרה המשימה של כוח מיוחד F[2].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kurowski, pg. 134
  2. ^ "Namhafte Persönlichkeiten". Gemeinschaft der Flieger deutscher Streitkräfte e.V. (בגרמנית). נבדק ב-7 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.