המינהל הראשי לענייני דפוס (רוסיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המינהל הראשי לענייני דפוסרוסית: Главное управление по делам печати, הייתה ידועה בראשי התיבות Г. у. п. д. п.) הייתה רשות הצנזורה הבכירה באימפריה הרוסית, שהוקמה על פי צו קיסרי מ-6 באפריל 1865 תחת משרד הפנים על מנת לפקח על פעילות ועדות צנזורה תוך ניטור פרסומים, בתי דפוס, ליטוגרפיות, מפעלים שייצרו ומכרו עבודות הבלטה, וכן יישום צנזורה על התיאטרון, משימה שהועברה אליו ממחלקה 5 של המחלקה השלישית בלשכת הוד מעלת הקיסר.

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינהל היה אחראי על הוצאת היתרים לפתיחת בתי דפוס, ניהול סחר הספרים, פרסום כתבי עת (ופטור מצנזורה קודמת), פיקוח על ביצוע החלטות בית המשפט בעיתונות, עריכת כללים והוראות להנחיית פקחים ופקידים בפיקוח על בתי דפוס וסחר בספרים; הפעלת ועדות צנזורה שפיקחו על כתבי עת ועבודות אישיות שפורסמו; הטלת עונשים מינהליים על כתבי עת, התייחסות לבקשות, תלונות ונושאים הקשורים לעיתונות, סקירת עבודות שאינן מורשות לפרסום שהתקבלו ממוסדות הצנזורה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש המינהלה עמד מפקד, אשר בראשותו פעלה מועצת המינהל הראשי. ראש המינהל הראשי לענייני דפוס היה ממונה ומודח על פי צו קיסרי בהמלצת שר הפנים. מועצת המינהל הראשי לענייני דפוס כללה חברים שמונו על פי הצו הקיסרי בהצעתו של שר הפנים, וכן יושבי ראש ועדות הצנזורה הממוקמות בסנקט פטרבורג.

בשנים 18651870 המשרד כלל מחלקה אחת;

בשנים 18701877 הורכב משתי מחלקות: הראשונה הייתה אחראית על פרסומים מבוססי זמן, והשנייה הייתה אחראית על כל השאר;

בשנים 18781898 הורכבה משלוש מחלקות: הראשונה הייתה אחראית על עיר הבירה, השנייה על הפרסומים המחוזיים לפי זמן, והשלישית על כל השאר;

בשנת 18981906 כללה ארבע מחלקות;

בשנת 1906 אורגנה הלשכה מחדש והוקמו בה חמישה משרדים טריטוריאליים. בשנת 1909 הופרדה מחלקת חשבונאות ופיננסים עצמאית מהמחלקה החמישית.

בהוראתו של ראש מועצת השרים ושר הפנים סטוליפין מ-1 בספטמבר 1906, הוקמה לשכת המידע (Осведомительное бюро) במינהל הראשי לענייני דפוס, ששמה שונה בשנת 1915 ללשכת הדפוס (Бюро печати). היא הוציאה פעמיים ביום עלונים מיוחדים המכילים מידע על פעילויות והוראות הממשלה, על העובדות החשובות ביותר של החיים החברתיים והפוליטיים במדינה. לשכת המידע גם הכינה סקירות עיתונאיות בצורת דיווחים ליו"ר מועצת השרים, לשר הפנים ולראש המינהל הראשי לענייני דפוס על החיים הפנימיים במדינה. מכאן, סוכנויות ממשלתיות קיבלו קטעי עיתון בנושאים שונים.

בשנת 1906, בהוראת סטוליפין המינהל הראשי לענייני דפוס קיבלה לאחריותה את המחלקה לעיתונות זרה וחיצונית שהועברה אליה מאחריותמחלקת המשטרה של משרד הפנים, אשר ריכזה מדי יום סיכומי סקירות של העיתונות הזרה על מדיניות הפנים והחוץ של רוסיה. סיכומים אלה נשלחו לשרים ולעוזריהם, למפקדים צבאיים, לבכירים במשרד החוץ, לספרייה וחדר הקריאה של הדומה הממלכתית.

ספריית המינהל הראשי לענייני דפוס אספה את כל הפרסומים המודפסים. ככלל, הם הועברו לאחר שנה לספריות מעוניינות אחרות או לפסולת נייר. מאז 1906 השתלטה הספרייה על הפצת הפיקדון החוקי של כל הפרסומים המודפסים לספריות המרכזיות במדינה. ב-1 ביולי 1907 הוצג רישום הכרטיסים של כל המוצרים המודפסים במדינה והחלה להתפרסם "כרוניקת הספרים" ובה מרשם כלל הספרים המודפסים במדינה.

המינהל הראשי לענייני דפוס בוטל בהתאם לגזירת הממשלה הזמנית ב-8 במרץ 1917 ועל בסיסה קמו לשכת הספרים, סוכנות טלגרף פרטית ומוסדות אחרים.[1]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Главное управление по делам печати / Д. И. Раскин // Большая российская энциклопедия : [в 35 т.] / гл. ред. Ю. С. Осипов. — М. : Большая российская энциклопедия, 2004—2017.
  • Главное управление по делам печати. 06.04.1865—27.04.1917 // Высшие и центральные государственные учреждения России. 1801—1917 / ФАСРФ. РГИА. ГАРФ. Отв. сост. Д. И. Раскин. — СПб. : Наука, 2001. — Т. 2 : Центральные государственные учреждения. Министерство внутренних дел. Министерство юстиции. Министерство финансов. Министерство торговли и промышленности. Государственный контроль. — С. 52. — 260 с. — ISBN 5-02-028394-0. — ISBN 5-02-028478-5 (т. 2).
  • Патрушева Н.Г. Главное управление по делам печати. — В: Цензура в России. Материалы к энциклопедическому словарю // Открытый текст (Нижегородское отделение Российского общества историков – архивистов). — 2017.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ В биографии Ф. Ф. Веселаго часто приводят сведения, что он «В 1861 году <...> был назначен членом Совета Главного управления по делам печати; позднее исправлял должность начальника Главного управления»; эта фраза восходит к статье ЭСБЕ, однако в списке руководителей ГУпДП, составленном по архивным данным, он отсутствует.