המפלגה הקומוניסטית הבריטית (אחרי 1988)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המפלגה הקומוניסטית הבריטית
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
שם רשמי המפלגה הקומוניסטית הבריטית
תקופת הפעילות 1988–הווה (כ־36 שנים)
אידאולוגיות קומוניזם
מרקסיזם-לניניזם
נגד מדיניות הצנע
אירו-סקפטיות
סוציאליזם
איגודי עובדים
נוצרה מתוך המפלגה הקומוניסטית של בריטניה הגדולה
מטה קרוידון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום במפה הפוליטית שמאל רדיקלי
ארגונים בינלאומיים האינטרנציונל של מפלגות קומוניסטיות ומפלגות פועלים
www.communistparty.org.uk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המפלגה הקומוניסטית של בריטניה היא מפלגה בריטית קומוניסטית ומרקסיסטית-לניניסטית.

המפלגה הוקמה כתוצאה ממחלוקת בין אירו-קומוניסטים למרקסיסטים-לניניסטים במפלגה הקומוניסטית של בריטניה הגדולה בשנת 1988.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפלגה הקומוניסטית של בריטניה הוקמה, או, כפי שחבריה ראו זאת, הוקמה מחדש, באפריל 1988 על ידי קבוצה מהמפלגה הקומוניסטית של בריטניה הגדולה (CPGB), אשר אימצו במידה רבה את האירו-קומוניזם. סעיף זה כלל את העריכה של העיתון "כוכב הבוקר", כולל טוני צ'יטר, עורך העיתון. הם היו בעיקר תומכי הקמפיין הקומוניסטי, שנוצרו כדי להתנגד לכיוון החדש של המפלגה. מייסדי המפלגה החדשה תקפו את הנהגת המפלגה הקומוניסטית הסינית, שנטשה לכאורה את "פוליטיקה המעמדית" ואת התפקיד המוביל של מעמד הפועלים בתהליך המהפכני בבריטניה. אגף הנוער של הק.ג.ב., הליגה הקומוניסטית הצעירה, התמוטט, כוכב הבוקר היה מפסיד.

בשנה שלאחר מכן הכריזו ראשי המפלגה הקומוניסטית הבריטית כי הם נטשו את תוכנית המפלגה, "הדרך הבריטית לסוציאליזם". רבים מחברי המפלגה ראו בכך מפלגה המפנה עורף לסוציאליזם. המפלגה הקומוניסטית הסינית התפרקה ב-1991 ופורסמה כ"שמאל הדמוקרטי". רבים מחברי סיעת השמאל הימנית שנשארו ב-CPGB יצרו קבוצה בשם "קשר קומוניסטי", אשר מאוחר יותר העדיפה להצטרף ל-CPB. אחרים נשארו בשמאל הדמוקרטי או הצטרפו למפלגת העבודה.

למפלגה יש עדיין חברים שהיו פעילים בק.ג.ב. (שהתפרקה ב-1991), שחלקם היו פעילים בתנועת האנטי-אפרטהייד ובסכסוכי האיגודים המקצועיים כגון מפלגת קלייד העליונה, ב או שביתת הכורים של 1984-1985.

ה-CPB היה ברובו הקמתה של "קבוצת הקמפיין הקומוניסטי", ואחד ממנהיגיה הבולטים, מייק היקס, נבחר לתפקיד המזכיר הכללי עם הקמת המפלגה ב-1988. בינואר 1998 הודח היקס כמזכ"ל ב 17 - 13 הצבעה הועברה על ידי ג'ון היילט (שהיה גם עורך של כוכב הבוקר) בישיבת הוועד הפועל של המפלגה. תומכי היקס בוועדת ההנהלה של כוכב הבוקר הגיב על ידי השעיית ולאחר מכן לפטר היילט, אשר הובילה שביתה ממושכת על כוכב הבוקר, שהסתיים בניצחון עבור היילט ואת החזרתו. כמה מתומכיו של היקס גורשו ואחרים התפטרו במחאה. הם הקימו קבוצת דיון בשם "הפורום המרקסיסטי", שעכשיו הוא מנותק.


המפלגה היא חלק מקואליציית "עצרו את המלחמה" שהוקמה נגד המלחמות בעיראק ואפגניסטן ונגד ההשתתפות של צבא הממלכה המאוחדת בהן.

בשנת 2009 המפלגה הייתה אחת הארגונים המייסדים של ברית הבחירות NO2EU לצד ה-RMT ומספר מפלגות שמאל אחרות. מטרת הברית היא לעמוד בבחירות לפרלמנט האירופי על במה של התנגדות לאיחוד האירופי, שלדעתו איננו דמוקרטית וניאו ליברלי

בשנת 2013 הייתה המפלגה מייסדת של "מועצת העם נגד הצנע", יחד עם מספר קבוצות פוליטיות וקמפיין אחרות, במטרה ליצור ארגון רחב של התנגדות למדיניות הצנע של המפלגות הגדולות בבריטניה ובאיחוד האירופי. עממי אמנה, אשר המפלגה הקומוניסטית סייעה ליצור כמה שנים קודם לכן, נבחרה לאחר מכן תשולב במועצת העם.

בשלב הבחירות הכלליות 2017, למפלגה לא היו מועמדים ונתנה את תמיכתה לג'רמי קורבין שמשמש כמנהיג מפלגת הלייבור. זו הייתה הפעם הראשונה שבה למפלגה לא היו מועמדים. במרץ 2018, אמרה סוזאן מיצ'י, חברה מובילה במפלגה, כי המפלגה לא תעמוד עוד נגד העבודה בבחירות הכלליות. בנוסף לכך היא קראה לחברי המפלגה לתמוך במפלגת הלייבור תחת מנהיגותו של קורבין.

מצע-הדרך הבריטית לסוציאליזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרתה של המפלגה הקומוניסטית היא ליצור בריטניה סוציאליסטית, שבה אמצעי הייצור, ההפצה וההחלפה יהיו בבעלות חברתית וינוצלו בדרך מתוכננת לטובת הכלל. דבר זה מחייב שינוי מהפכני של החברה, סיום מערכת הקפיטליזם הקיימת של ניצול והחלפתה בחברה סוציאליסטית, שכל אחד מהם יתרום על פי יכולתו ויקבל על פי הצורך. החברה הסוציאליסטית יוצרת את התנאים להתקדמות לצורה קומוניסטית מלאה של החברה, שבה כל אחד יקבל על פי הצורך".

אלו עם עיקרי התוכנית שפרסמה המפלגה הקומוניסטית במסגרת פרסומיה הידועים בשם "הדרך של בריטניה לסוציאליזם":

  • חלוקת העושר מהתאגידים הגדולים והעשירים לאנשים עובדים ובני משפחותיהם עם מס עושר, מס תאגידים גבוה, קיצוצי מע"מ והעלאת פנסיה והרחבת תנאים סוציאליים.
  • העלאת שכר המינימום לשני שלישים מהשכר החציוני בבריטניה, ואכיפת שוויון בשכר באמצעות ביקורת חובה.
  • מיד לשחזר את הקשר בין קצבת פרישה המדינה ורווחים לפי הערך המקורי ולהציג פנסיה שווה המדינה השנייה הכוללת התרומות של המעסיקים והמדינה.
  • להפסיק את כל הצורות של הפרטה ולהשקיע בשירותים ציבוריים והצוות שלהם, עם תוכנית מסיבית במיוחד לבניית דיור ציבורי של בתי מועצה.
  • שילוב כל התלמידים הדתיים, הפרטיים והאקדמיים לתוך מערכת חינוך חילונית תחת בעלות דמוקרטית ציבורית ומאוחדת.
  • להגן ולפתח ייצור בתעשייה באמצעות השקעה ציבורית, אמצעים נגד יצוא עבודות ההון, והרחבת הסחר ההוגן עם עם סין ומדינות מתפתחות אחרות.
  • שחזור הבעלות הציבורית בתחומי האנרגיה, הפיננסים והתחבורה והלאמת התעשיות והמגזרים הבאים: חשמל, גז, בנקים, חברות ביטוח, פחם, מים, נפט ואת הרכבת - כך שבריטניה תוכל לתכנן כדי לענות על הצרכים העתידיים על ידי פיתוח אנרגיות חלופיות והפחתה משמעותית של הזיהום.
  • התאמת סובסידיות ציבוריות לחברות פרטיות כושלת עם מניות לציבור ולקחת בנקאות ותעשיות מפתח כגון תרופות וחימוש לתוך בעלות ציבורית דמוקרטית (כלומר הלאמת הבנקים, תעשיית התרופות ותעשיות ביטחוניות).
  • צמצום ההוצאות הצבאיות לרמות הממוצעות באירופה, החלפת מו"פ צבאי והפקה כדי לענות על הצרכים החברתיים וביטול תוכנית טריידנט לפיתוח טיל בעל ראש נפץ גרעיני.
  • מתנגדים לכל הצעדים לקראת הצבא, מונופול קפיטליסטי ארצות הברית של אירופה כולל האיחוד האירופי חוקה, הוראה שירותי האיחוד האירופי לבין דיני העבודה של האיחוד האירופי הרפורמה.
  • לבטל את כל חוקי ההגירה נגד הסחר, האנטי-דמוקרטיה והגזענות עם זכויות תעסוקה מלאות והשתתפות באיגודים מקצועיים למען מהגרי עבודה.
  • לחזק את הפרלמנט הסקוטי ואת האספה וולשית ולשחזר כוחות ומשאבים השלטון המקומי.
  • לבטל את בית הלורדים, לשבור את המונופולים בתקשורת, לבטל תוכניות תעודות זהות ולהביא את המשטרה ואת שירותי המודיעין תחת שליטה דמוקרטית.
  • לבטל את כל חובות העולם השלישי, לקדם מדיניות אמיתית של סחר וסיוע ולהתנגד לתוכנית GATS ולהתנגד להפרטת שירותים ציבוריים ברחבי העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]