המשחתות מסדרת אקאצוקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחתות מסדרת אקאצוקי
המשחתת איקזוצ'י
המשחתת איקזוצ'י
המשחתת איקזוצ'י
תיאור כללי
סוג אונייה משחתת
צי הצי הקיסרי היפני, הצי הסובייטי
דגל הצי
סדרה אקאצוקי
אוניות בסדרה "אקאצוקי", "היביקי", "איקזוצ'י", "אינאזומה"
ציוני דרך עיקריים
מספנה ססבו, אורגה
הוזמנה 1932
הושקה 1932
תקופת הפעילות 1932–1963 (כ־31 שנים)
אחריתה שלוש טובעו במלחמת העולם השנייה, היביקי נמכרה לצי הסובייטי
מלחמות וקרבות מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים כלליים
הֶדְחֶק 2,010 טון
אורך בין הניצבים: 119 מטרים
רוחב 10 מטר
שוקע 3.3 מטר
מהירות 38 קשרים (70 קמ"ש)
גודל הצוות 197 קצינים ומלחים
טווח שיוט 5,000 מיילים ימיים (9,300 ק"מ) במהירות של 14 קשרים (26 קמ"ש)
הנעה 3 דודי קיטור שמעניקים 50,000 כוחות סוס לשתי טורבינות
צורת הנעה 2 מדחפים
חימוש 6 תותחים בקוטר של 127 מ"מ בשלושה צריחים
28 תותחי נ"מ בקוטר של 25 מ"מ
10 מקלעי נ"מ בקוטר של 13 מ"מ
9 טורפדות בקוטר של 610 מ"מ
36 מטעני עומק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשחתות מסדרת אקאצוקי היא סדרה של 4 משחתות מיוחדות שנבנו עבור הצי הקיסרי היפני. ארבעתן נבנו במספנות העיר ססבו והושלמו בשנת 1932. רק משחתת אחת, היביקי, שרדה את המלחמה ונמכרה לברית המועצות, שם זכתה לשרת תחת השם "פריטקי" (זריז). היא נמכרה לגרוטאות בשנת 1963.

אקאצוקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקאצוקי נכנסה לשירות בנובמבר 1932 ושירתה במימי יפן. היא השתתפה במלחמת סין - יפן השנייה שפרצה באוגוסט 1937.

לאחר תחילת מעשי האיבה עם האמריקאים אחרי תקיפת פרל הארבור ב-7 בדצמבר 1941 הועברה לזירה זו והשתתפה במספר קרבות. כמו כן, תמכה בכוחות פלישה יפניים לאינדונזיה שהייתה שייכת בזמנו להולנד והייתה מעורבת בקרב יאווה שהתרחש במימי אינדונזיה בסוף פברואר 1942.

בתחילת יוני השתתפה בקרב על האיים האלאוטיים וסייעה לצבא היפני הקיסרי לפלוש לאי קיסקה. כמה חודשים לאחר מכן, השתתפה במערכה על גוודלקנל. במהלך הקרבות טיבעה יחד עם מספר ספינות נוספת את הגוררת האמריקאית "סמינול" ואת ספינת הסיור "YP-284" כמו כן, הסבה נזק לשולת המוקשים "זיין". במהלך הקרב ניזוקה המשחתת על ידי סוללה של ארטילריית חופים.

שלושה שבועות לאחר מכן, השתתפה בקרב גדול שנערך ליד גוודלקנל. השייטת היפנית נתקלה בכוח אמריקאי גדול, ואקאצוקי, שהייתה מוצבת באגף הימני של השייטת היפנית, נפגעה בצורה קשה על ידי הספינות האמריקאיות וטבעה. מרבית אנשי צוותה טבעו יחד עמה.

היביקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחתת נכנסה לשירות יחד עם שאר אוניות הסדרה. לקחה חלק בקרבות רבים במהלך מלחמת העולם השנייה. בסוף המלחמה נמכרה לצי הסובייטי ושירתה בו עד שנת 1963 תחת השם "פריטקי".

איקזוצ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

איקזוצ'י (ביפנית "רעם") נבנתה באורגה בשנת 1932 והשתתפה במלחמת סין–יפן השנייה. כמו כן, השתתפה האוניה במלחמת העולם השנייה. בתחילת מעשי האיבה, לקחה חלק, יחד עם אוניות נוספות, בתקיפה ב-8 בדצמבר 1941 על הונג קונג ולאחר מכן נותרה באוקיינוס ההודי ואינדונזיה.

במרץ 1942 חילצה 442 ימאים בריטיים שספינותיהם טובעו, אף על פי שהדבר הציב אותה בסכנה ממתקפת צוללות ופגע ביכולותיה הקרביות בשל הכמות הגדולה של הניצולים (צוותה מנה פחות מ-200 אנשים). המעשה הונצח בספר ובתוכנית טלוויזיה.

בתחילת יוני 1942 השתתפה במבצעים בצפונו של האוקיינוס השקט ששיאם היה הקרב על האיים האלאוטיים. לאחר סיום המערכה באזור האיים האלאוטיים, הועברה לדרומו של האוקיינוס במטרה לסייע לכוחות היפניים שנלחמו נגד האמריקאים בגוודלקנל. במערכה זו גרמה נזק וטיבעה מספר ספינות אמריקאיות קטנות בשיתוף עם משחתות יפניות אחרות. בנובמבר השתתפה בקרב ימי גדול במימי גוודלקנל וספגה פגיעות רבות מתותחני הצי האמריקאי שגרמו ל-21 הרוגים ו-20 פצועים בצוות האוניה. כתוצאה מהפגיעות נאלצה לחזור למספנה לתיקונים.

האונייה חזרה לצפון האוקיינוס השקט בשנת 1943 והייתה נוכחת בקרב איי קומנדורסקי, אך לא לקחה בו חלק פעילה. האונייה טובעה על ידי צוללת אמריקאית בשנת 1944 בעת שליוותה אוניית משא.

אינזומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האונייה נכנסה לשירות יחד עם שאר אוניות הסדרה. טובעה ב-1944 בעת שליוותה שיירת מכליות.