משטרת עיראק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משטרת עיראק
סמל המשטרה
סמל המשטרה
מידע כללי
מדינה עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט עיראקעיראק עיראק
סוכנות אם משרד הפנים
תאריך הקמה 9 בינואר 1922 (המשטרה ההיסטורית)
2003 (במתכונתה הנוכחית)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משטרת עיראקערבית: الشرطة الاتحادية) הוא ארגון אכיפת חוק לאומי עיראקי שהוקם ב-15 באוגוסט 2004 תחת השם המשטרה המיוחדת. הארגון הוקם על מנת לתת מענה מהיר לכל התנגדות עממית ומהומות המוניות, שמחייבים בשימוש בכוחות מתוגברים, אולם מבלי לערב את הצבא. הארגון הוא ארגון אכיפת חוק שמטרתו לייעל את שיתופי הפעולה בין הצבא למשטרה ומתערב במבצעי לוחמה בטרור בעת שהמשטרה העיראקית אינה מצליחה בכך. הארגון כפוף למשרד הפנים העיראקי תחת פיקוד המשטרה הפדרלית של משרד הפנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשטרת עיראק הנוכחית יש קשרים עם שירות המשטרה העיראקי שלפני המלחמה והיה קיים מאז ינואר 1922 ושימש את משטר הבעת' ככלי דיכוי. שירות המשטרה תחת משטר סדאם חוסיין היה מקצועי ולכן, כוחותיו נותרו מגובשים ושימשו מכשיר שימושי גם לאחר הפלישה האמריקאית לעיראק. עם ארגונה מחדש, לאחר סיום המלחמה, המשטרה נועדה להוות בסיס למשטרה של עיראק החדשה, אולם ההתקוממות האזרחית גרמה לנטישת פרויקט זה והמשטרה הצבאית ערכה אימוני חירום ונטלה את מרבית סמכויות המשטרה האזרחית המפורקת. בעוד בדרום המדינה החלו הכוחות הבריטיים להקים כוחות משטרה מקומיים בתיאום עם מנהיגים דתיים שיעים.

בצפון עיראק, כוחות הביטחון הכורדים לא חוו שום הפרעה ובמוסול נשכרו אלף שוטרים לשעבר על ידי האלוף דייוויד פטראוס על מנת לשמור על הסדר הציבורי באזור. רשות הקואליציה עבדה עם משרד הפנים העיראקי במטרה לטהר את הארגון מאנשי הבעת' (7,000 שוטרים פוטרו על ידי ברנרד קריק רק בבגדד) כדי להקים כוחות משטרה חדשים. בארבעת החודשים הראשונים הושק קורס ההכשרה הראשון והוכשרו למעלה מ-4,000 קצינים. בשנת 2003 גיוס המועמדים היה בעיקר חיילים ושוטרים לשעבר ששירתו תחת שלטון הבעת'. בסוף 2003 מצבת כוח האדם של משטרת עיראק עמדה על 50,000 שוטרים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המשטרה. הכוח הקבוע שהוטל עליו לבצע סיורים ביטחוניים בכל ערי עיראק, להגיב לתקריות ולהתמודד עם כל פרצות האבטחה בתוך הערים.
  • המשטרה הפדרלית. ארגון צבאי-למחצה שמטרתו לגשר על הפער בין המשטרה לצבא. מגיבה לתקריות החורגות מיכולות המשטרה, אך הן אינן רציניות מספיק כדי להעסיק את הצבא העיראקי בתקריות מקומיות. המשטרה הפדרלית הוקמה מתוך המשטרה המיוחדת ב-15 באוגוסט 2004 כדי לספק יכולת לתגובה מהירה לאומית למרידות, מרי אזרחי רחב היקף ומהומות. השם שונה למשטרה הלאומית העיראקית ב-30 במרץ 2006. ב-1 באוגוסט 2009 חזר לשם "המשטרה הפדרלית".
  • כוחות תמיכה. מורכבים משאר הארגונים התומכים ובראשם שירות ביטחון הגבולות, האחראי לאבטחת הגבול העיראקי.
    • שירות בתי הסוהר העיראקי. האחראי על הסדר בבתי הכלא.
    • הכוח להגנת המתקנים. אחראי להגנה על מבנים בבעלות ממשלת עיראק.
    • יחידת התגובה המהירה. אחד מיחידות העלית העיראקיים במשרד הפנים.
  • מנהל המשטרה להגנת העתיקות והמורשת. אחת המחלקות של משרד הפנים וסוכנויותיו המתמחות בפיקוח על הגנה על מוזיאונים ואתרי ארכאולוגיה ומורשת, צמצום הגניבה וההברחות של עתיקות והסגרת עבריינים לרשות השופטת, הבטחת הגנה על משימות חפירה מקומיות ובינלאומיות.
  • מנהל לוחמה בטרור ופשע מאורגן. חוקר ומזהה פשעים מאורגנים ונלחם במחבלים, עוצר עבריינים ואוסף נגדם ראיות על מנת להפנותם לבתי המשפט המוסמכים.
  • המנהל להגנה על משפחה וילדים. נועד לאכוף חוקי זכויות המשפחה, בעיקר נשים וילדים, שהובטחו על ידי החוקה העיראקית 2005 בסעיפים (15,14, 30,29).
  • המנהל לחומרי נפץ. עוסק בהתמודדות עם חומרי נפץ, סילוקם וניטרולם.
  • יחידת מהומות. יחידת המשטרה האזרחית או הצבאית, שתפקידה לדכא מהומות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משטרת עיראק בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא צבא ובנושא עיראק. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.