הנס ברזל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס ברזל
Der Eisenhans
מידע כללי
מאת האחים גרים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מעשייה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1850 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
האביר המסתורי

הנס ברזלגרמנית: Der Eisenhans) הוא סיפור עם גרמני שלוקט בידי האחים גרים, והוא הסיפור ה-136 בספרם "מעשיות האחים גרים".

תוכן הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלך אחד מוטרד מאוד, כיוון שרבים מציידיו נעלמו לבלי שוב ביער הגדול, עד שמגיע צייד זר ומפענח את התעלומה. איש פרא גדול מידות בשם הנס, בעל עור בגוון הברזל החלוד, שערות המשתלשלות עד הברכיים, הגר בבריכה עמוקה, הוא זה שהרג את הציידים. אנשי המלך שואבים את המים מהבריכה, לוכדים את איש הפרא שמובל לארמון ונכלא בכלוב שהמלכה עצמה שומרת את המפתח שלו. בנו של המלך מפיל בטעות תוך כדי משחק את הכדור שלו לתוך כלובו של הנס. הילד מבקש מהנס להחזיר לו את הכדור, אולם הנס עונה: "לא לפני שתפתח לי את הדלת". הילד מסרב אולם למחרת אומר להנס שאפילו רצה לא יכל לפתוח כיוון שהמפתח אינו בידיו. הנס מספר לילד שהמפתח מונח מתחת לכרית של אמו, הילד הפתי לוקח בחשאי את המפתח ופותח את הכלוב. הנס נותן לו את הכדור וממהר להסתלק. הילד מתחנן בפני הנס: "אל תסתלק אחרת אקבל מכות", הנס בתגובה חוטף אותו ונעלם ביער. המלך והמלכה מגלים את הכלוב הריק ולא מוצאים את בנם, הם מנחשים את שאירע.

הנס מביא את הנסיך ליער, מראה לו בריכה, ומצווה עליו לשמור שלא יפול מאומה לבריכה במשך שלושה ימים. הנסיך מנסה לשמור, אולם בטעות מחדיר את אצבעו למים, ולהפתעתו האצבע הופכת להיות זהובה. הנס נוזף בו, אך סולח לו. למחרת הנסיך מנסה לשמור, אולם שערה משערות ראשו נופלת למים והופכת זהובה. הנס נותן לו הזדמנות אחרונה, אולם ביום השלישי הוא בטעות טובל את כל שערו הארוך במים, והשיער הופך להיות מוזהב. הנס הזועם מגרש אותו מהיער, אך אומר לו שאם יזדקק פעם לעזרה כל שיהיה עליו לעשות יהיה להגיע ליער ולצעוק: "הנס ברזל".

הנסיך משוטט בממלכה, וכיוון שמעולם לא למד לעבוד מתקשה להתפרנס, עד שמוצא עבודה בארמון של מלך אחר שם הוא הופך לאחד הגננים. הוא מקפיד תמיד לכסות בכובע את ראשו כדי ששיערו הזהוב לא יתגלה. אולם פעם אחת הוא מסיר בטעות את כובעו, קרן שמש פוגעת בשערו הזהוב ומסנוורת את עיניה של בת המלך שעמדה ליד החלון. היא מביטה, ומתאהבת בו ממבט ראשון. היא מבקשת ממנו להביא לה זר פרחים, הנער המבוהל מכסה במהירות את ראשו ומביא לנסיכה זר פרחים. היא מורה לו להוריד את הכובע, כיוון שאין זה מנומס לחבוש כובע בנוכחות הנסיכה. הוא מנסה להתחמק בנימוק שראשו פצוע, אולם היא מושכת את כובעו, ושערו היפה מתגלה. הוא מנסה לברוח אולם היא אוחזת בידו ומעניקה לו חופן מטבעות זהב. הוא מקבל את הכסף אולם נותן אותו לילדיו של הגנן הראשי. המחזה חזר על עצמו ביום הבא, וכך גם ביום שאחריו, עד שהנסיכה התייאשה.

זמן מה לאחר מכן פרצה מלחמה, והנער מבקש להתגייס לצבא. אולם כל הסוסים הטובים כבר נלקחו בשביל החיילים הוותיקים ונשאר לו רק סוס צולע אחד. הוא ממהר ליער ומכריז: "הנס ברזל", הנס מגיע ושואל אותו למבוקשו, והנער מבקש סוס חזק כדי שיוכל לצאת למלחמה. הנס נותן לו סוס, ואף נותן לו צבא שלם. הצבא של הנס התערב ברגע האחרון, והציל את המלך מתבוסה בקרב. אולם מיד לאחר הניצחון החזיר את הצבא והסוס להנס, וקיבל בחזרה את הסוס הצולע. המלך בינתיים חוזר לארמונו ובתו מברכת אותו לרגל ניצחונו, אולם הוא מספר לה שלא הוא זכה בניצחון אלא צבא זר. המלך מנסה לברר מי היה מפקד הצבא המסתורי, אולם לא מצליח. הנסיכה מתחילה לחשוד שמדובר בגנן הצעיר כיוון שאיש לא ראה אותו בזמן הקרב. המלך מכריז על נשף שיימשך שלושה ימים במהלכו תשליך הנסיכה תפוח זהב ומי שיתפוס אותו יזכה בידה. הנער מגיע אל הנס ומבקש לזכות בתחרות, הנס מעניק לו סוס אדום ושריון אדום, והוא מגיע לנשף, ואכן תופס את התפוח, אולם נעלם מיד לאחר מכן. ביום השני הוא מגיע לבוש בשריון לבן ורכוב על סוס לבן, ותופס שוב את התפוח ונעלם. ביום השלישי הוא מגיע לובש שריון שחור ורכוב על סוס שחור, ושוב תופס את התפוח ונמלט. אולם אנשי המלך רודפים אחריו ופוצעים אותו ברגלו. במהלך המרדף גם נופלת הקסדה, והחיילים הנדהמים מבחינים שלנמלט יש שערות זהב. הם מספרים זאת למלך ולנסיכה, הנסיכה שואלת את הגנן הראשי היכן היה הגנן שלו אתמול, הוא מספר לה שהוא היה בנשף וחזר עם תפוחי זהב מוזרים. היא מספרת זאת לאביה, שמצווה על הגנן לבוא לפניו. הוא מגיע אולם שוב חובש כובע, הנסיכה קמה ותולשת את הכובע מראשו, ושער הזהב שלו גולש על כתפיו. המלך הנדהם שואל אם הוא היה זה שתפס את התפוחים, הנער משיב בחיוב ואף מראה למלך את התפוחים ואת הפציעה. הוא אף מספר שהוא היה מפקד הצבא שהציל את המלך בקרב. הוא גם מספר למלך על מוצאו האמיתי. הוא נישא לנסיכה, והוריו מגיעים ומאושרים לחזות שוב בבנם האובד. במהלך החתונה מגיע מלך זר, ומספר לנסיך שהוא למעשה הנס איש הפרא, והנסיך שחרר אותו מקללה שהוטלה עליו. כאות תודה הוא מוריש לנסיך את כל רכושו.

בסדרה היפנית אגדות האחים גרים, אחד הפרקים עוסק בסיפור הנס ברזל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנס ברזל בוויקישיתוף