לדלג לתוכן

הספינה העתיקה משדה הגז כריש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הספינה העתיקה משדה הגז כריש היא ספינה טרופה באורך של כ-12–14 מטר שנמצאה בקרקעית הים התיכון בעומק של כ-1.8 ק"מ, במרחק של כ-90 ק"מ מחופי ישראל. רשות העתיקות הכריזה על גילוי הספינה ביוני 2024. הספינה היא מהמאות ה-1314 לפנה"ס, והיא הספינה הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בעומק זה. הממצאים יוצגו בקיץ 2024 לציבור בקריה הלאומית לארכאולוגיה של ארץ ישראל[1].

הספינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך הספינה הוא כ-12 עד 14 מטרים, וצוות הספינה היה מורכב כנראה מארבעה עד שישה מלחים. הספינה שכנה בקרקעית הים כ-3,300 שנה, מתקופת הברונזה, כאשר מיקום הספינה הטרופה מעיד על יכולותיהם בניווט בים עמוק, שכן זו הספינה הראשונה שהתגלתה במרחק כזה שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף. על פי הערכות הניווט נעשה באמצעות גרמי השמים, בעזרת חישוב זוויות השמש והכוכבים.

העומק הרב בו שכנה הספינה שימר אותה ואת תכולתה במשך השנים במצב טוב יחסית[2].

מטען הספינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספינה נתגלתה כאשר היא נושאת בתוכה מאות קנקנים כנעניים[3] שרק חלקם נראו על פני השטח, וחלקם נתגלו מתחת לשכבות בוץ.

הקנקנים שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ולשינוע סחורת זולה ורבת כמות, ועל פי ההערכות הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות אחרים כגון פירות. גילויים של קנקנים בכמות כה גדולה במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים התיכון[4].

גילוי הספינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הטביעה התגלה בחלק מסקירה סביבתית של חברת אנרג'יאן סטאר לשם גילוי והפקת גז בים העמוק, תוך שימוש ברובוט תת-ימי מתקדם, שסוקר את קרקעית הים. באחד הסקרים זוהה מראה של מקבץ גדול של כדים שנחו על פני הקרקעית, לאחר בניית עזרים מתאימים חולצו מהאתר הממצאים מהספינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תגלית נדירה: הספינה הקדומה ביותר בעולם שהתגלתה בים העמוק, באתר רשות העתיקות
  2. ^ ירון דרוקמן, תגלית נדירה: ספינה שטבעה לפני 3,300 שנה התגלתה בעומק הים מול חופי ישראל, באתר Ynet, ‏20 ביוני 2024
  3. ^ רבקה גונן, כלי חרס עתיקים, ירושלים: בית הוצאה כתר, 1979, עמ' 64-67
  4. ^ Cargo from 'most ancient' shipwreck found off Israel, BBC, ‏20 ביוני 2024