הפשיטה (סרט, 2011)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפשיטה
Serbuan Maut
בימוי גארת' אוונס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Ario Sagantoro עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט גארת' אוונס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה גארת' אוונס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים איקו אואיס
Donny Alamsyah
ג'ו טסלים
Yayan Ruhian עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייק שינודה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אינדונזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה שירותי ADS, Eagle Pictures, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 ביולי 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אינדונזית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט אמנויות לחימה, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו raid
סרט הבא The Raid 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפשיטה הוא סרט מותחן פעולה אינדונזי משנת 2011, שנכתב בוים ונערך בידי גארת' אוונס(אנ'). הסרט מתאר חוליה של המשטרה הלאומית של אינדונזיה שפושטת על מתחם דירות של ברון סמים בשכונת העוני של ג'קרטה, מוקפת בידי פושעים ונאלצת להילחם במתחם.

בהקרנת הבכורה הבינלאומית של הסרט בפסטיבל הסרטים של טורונטו, הסרט קיבל ביקורות חיוביות. שם הסרט שונה ל-The Raid: Redemption (הפשיטה: הגאולה) בארצות הברית כי החברה המפיצה לא הצליחה להשיג זכויות על השם. השינוי גם איפשר לאוונס לתכנן סרטים עתידיים בסדרה.[1]

סרט המשך בשם הפשיטה 2 יצא לאקרנים ב-2014. הפקתו של סרט שלישי נשקלה, אך הוחלט שלא להתקדם עם הפרויקט.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראמה, קצין בחיל החטיבה הניידת, מצטרף לחוליה בת 20 איש בראשות סמל ג'אקה וסגן וואהיו לפשיטה על מתחם דירות במטרה לעצור את ברון הפשע טאמה ריאדי. ריאדי מנהל את המתחם יחד עם סגניו אנדי ומאד דוג, ומאפשר לפושעים ומכורים לשכור חדרים תחת חסותו. הצוות מצליח לחמוק ללא שיתגלו אל הקומה הראשונה ונלחם בהצלחה בדיירים שונים. הם פוגשים גם דייר שומר חוק בשם גופר שמעביר תרופות לאשתו החולה. כאשר הם ממשיכים לקומה הששית הצוות מתגלה בידי שני תצפיתנים צעירים, שאחד מהם מספיק להפעיל את האזעקה לאחר שהשני נורה.

טאמה מזעיק תגבורת. זוג צלפים מחסל את השוטרים השומרים על החלק החיצוני של הבלוק, וקבוצת חמושים הורסת את הרכב בו הגיעה החולייה. כשהם מנצלים את הכאוס שמשתרר, אנשיו של טאמה משיבים לידיהם את השליטה בחמש הקומות הראשונות. לאחר מכן מודיע טאמה במערכת הכריזה כי השוטרים הנותרים ממוקמים בחדר המדרגות בקומה הששית, ומבטיח מגורי קבע למי שיחסל אותם. וואהיו מתוודה בשלב זה בפני ג'אקה כי הוא זה שיזם את המשימה לחסל את טאמה, שנמצא בקשרים קרובים עם בכירי משטרה כולל וואהיו עצמו. המשימה אינה מאושרת בידי הפיקוד של המשטרה, ולא תבוא תגבורת לחלץ אותם. מרבית חברי הצוות הנותרים מחוסלים בידי חמושים שאורבים להם מלמעלה.

השוטרים הנותרים נסוגים לדירה ריקה, וראמה משתמש בגרזן כדי על מנת ליצור חור ברצפה כדי שהצוות יוכל לעבור לקומה שמתחת. לאחר שהם נופלים לקומה למטה הצוות נאבק באנשים של טאמה, מאבד שלושה אנשים, ושוטר בשם בואו נפצע קשה. ראמה משתמש במקרר ומיכל פרופאן כדי לבנות מטען חבלה מאולתר שהורג את אנשיו של טאמה הנוכחים במקום. כשקבוצה נוספת מתקרבת, אנשי הצוות הנותרים מתחלקים לשתי קבוצות: ג'אקה, וואהיו ושוטר בשם דאגו נסוגים לקומה השלישית, בעוד ראמה ובואו ממשיכים מעלה.

לאחר שנלחמו בקבוצת חמושים, ראמה ובואו מצליחים לאתר את דירתו של גופר, שנעתר בחוסר רצון להסתיר אותם. כנופיה סורקת את הדירה, אך לא מצליחה למצוא אותם. ראמה מטפל בפצעיו של בואו, ויוצא כדי לחפש את הקבוצה של ג'אקה. הוא נתקל בכנופיה שחפשה אחריהם בדירה, והורג את כולם לאחר קרב ממושך. בקומה הששית הוא פוגש באנדי, שהרג שנים מאנשיו של טאמה. מתברר שאנדי הוא אחיו המנוכר של ראמה, שנרשם למשימה בהוראתו של אביו כדי לחפש אחריו. ראמה מסרב לעזוב את הבניין ללא חבריו, ואילו אנדי מסרב לנטוש את חיי הפשע להם הורגל. ראמה נפרד מאחיו כדי לחפש את יתר חברי הצוות.

'מאד דוג' מגלה את ג'אקה וחבורתו בקומה הרביעית. וואהיו ודאגו נמלטים, ומאד דוג מאתגר את ג'אקה לקרב ללא כלי נשק, בסופו הוא מחסל את ג'אקה. טאמה מגלה את בוגדנותו של אנדי באמצעות מצלמות האבטחה, תוקף ופוצע אותו. ראמה מתאחד שוב עם וואהיו ודאגו, והם עולים לקומה ה-15 כדי להילחם בטאמה. במהלך הדרך ג'אקה נפרד מהם כשהוא מגלה שמאד דוג מענה את אנדי. מאד דוג מאפשר לראמה לשחרר את אנדי ונלחם בשניהם, והם מצליחים להרוג אותו בסיומו של קרב ארוך.

בינתיים, וואהיו ודאגו מתעמתים עם טאמה. וואהיו הורג במפתיע את דאגו, ולוקח את טאמה כבן ערובה. טאמה מתגרה בוואהיו ומספר לי כי ידע שהם עתידים לפשוט על הבניין, כי יוזם הפשיטה הוא מפקדו המושחת וואיהו ראזה, ושוואיהו עתיד להיהרג גם אם ייברח מהבניין. וואיהו הנואש הורג את טאמה ומנסה להתאבד, אך מגלה כי הכדורים באקדחו נגמרו. אנדי מסייע לראמה לברוח עם וואהיו עצור בידיו, ואף מספק לו הקלטות של הפקידים המושחתים אתם היה טאמה בקשר. ראמה מבקש מאנדי לחזור הביתה, אך אנדי מסרב וטוען שממקומו בעולם הפשע הוא יכול להגן עליו. אנדי חוזר אל הבלוק ומחייך.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איקו אוואיס - ראמה אחד מחבריי החוליה שפושטת על הבניין של טאמה
  • ג'ו טאסלים - ג'אקה הסמל שמוביל את היחידה בפשיטה
  • ריי סאטפי - טאמה ריאדי ברון סמים והבוס של המתחם אליו מתבצעת הפשיטה
  • יאיין רוחיאן - מאד דוג לוחם מיומן ואחד משני סגניו של טאמה
  • דוני אלמסיה - אנדי אחד משני סנגיו של טאמה, אחיו הגדול של ראמה
  • יאנג דרמוואן - גופר דייר בבניין שמטופל באישה חולה
  • פייר גראנו - וואהיו הסגן שמארגן את הפשיטה
  • אקה רחמדיה - דאגו לוחם מיומן וחבר החוליה

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר Rotten Tomatoes הסרט זוכה ל-87 אחוזי טריות המבוססים על 172 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.5. באתר Metacritic עומד על ציון ממוצע משוקלל של 73, המבוסס על 31 מבקרים.

פיטר בראדשו מהגרדיאן העניק לסרט חמישה כוכבים וכתב: "פסטיבל הכדורים האלים, האינטנסיבי והמבריק הזה מאינדונזיה, מבייש את סרטי האקשן המערביים".[3] רוברט קוהלר מוראייטי שיבח את הבמאי: "לוקח את הזא'נר לרמה גבוהה יותר של אינטנסיביות".[4]

רוג'ר איברט העניק לסרט כוכב אחד מתוך ארבעה, וציין כי: "אוונס יודע שיש קהל מעריצים לנוסחה שלו, שבה אפקטים מיוחדים מגבירים את המהומה בקטל חסר היגיון".[5]

אורון שמיר כינה את הסרט בהארץ "אחד האירועים הקולנועיים של השנה", והכריז: "הקליימקס האמיתי הוא משהו שבכל שנותיי לא ראיתי בקולנוע – ועל כמה סרטים אפשר לכתוב היום דבר כזה?"[6]

דורון פישלר סיכם את הסרט בקצרה באתר עין הדג, והכתיר אותו: "אחד מסרטי האקשן הטובים ביותר שראיתי".[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gareth, The Raid: The Raid Trailer.... and that title, The Raid, ‏2012-02-24
  2. ^ EXCLUSIVE: Gareth Evans sings the praises of 'Apostle'... | Impact Online, web.archive.org, ‏2018-01-12
  3. ^ Bradshaw, Peter (2012-05-17). "The Raid – review". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2024-04-07.
  4. ^ Robert Koehler, The Raid, Variety, ‏2011-09-10 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Roger Ebert, The Raid: Redemption movie review (2012) | Roger Ebert, https://www.rogerebert.com/ (באנגלית)
  6. ^ אורון שמיר, "הפשיטה": אקשן אינדונזי מרתק, באתר הארץ, 25 באוגוסט 2012
  7. ^ דורון פישלר, כפרת עוונות: הביקורות שלא נכתבו