הצד של פטרוגרד

הצד של פטרוגרד
Петроградская сторона
מבט למצודת פטר ופאבל והקתדרלה ממיצר קרונברקסקי
מבט למצודת פטר ופאבל והקתדרלה ממיצר קרונברקסקי
מידע
עיר סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 59°58′00″N 30°18′00″E / 59.966666666667°N 30.3°E / 59.966666666667; 30.3
(למפת סנקט פטרבורג רגילה)
 
הצד של פטרוגרד
הצד של פטרוגרד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מפת הצד של פטרוגרד, שנת 1925

הצד של פטרוגרדרוסית: Петрогра́дская сторона[1]) הוא אחד החלקים ההיסטוריים של העיר סנקט פטרבורג, הנמצא בגבולות המינהליים של נפת פטרוגרד בעיר. לפני שינוי שמו על ידי ניקולאי השני מ"סנקט פטרבורג" ל"פטרוגרד" ב-18 (31) באוגוסט 1914, נקרא בשם "הצד של פטרבורג".

זהו אחד מחמשת הצדדים של סנט פטרבורג, יחד עם הצד של האדמירליות, הצד של ויבורג, הצד של קאצנבסאיה (הממוקם בשפכו של נהר אוחטה) והצד של מוסקבה. הוא מורכב מכמה איים, שהגדולים שבהם[2]:

  • אי פטרוגרד
  • אי הארנבים
  • אי פטרובסקי
  • אי המרפא
  • האי קרסטובסקי
  • אי באבן
  • אי ילאגין

האי הגדול ביותר בצד של פטרוגרד הוא "פטרוגרד" ובו שני רחובות ראשיים: שדרות אי האבן ושדרת בולשוי (הנמשכת אל תוך האי וסילי). מבין אתרי הציון החשובים הם גן החיות של לנינגרד, מתחם הספורט והקונצרטים יובילייני, ארמון התרבות לנסובייט.

ישנם אנדרטאות ארכיטקטוניות רבות (כולל בעלות חשיבות פדרלית), כדוגמת מסגד העיר, אחוזת סרגיי ויטה, אחוזת קשסינסקאיה, מרחצאות טוצ'קוב, ביתו של פיוטר הראשון, קתדרלת הנסיך ולדימיר, הבית עם המגדלים, הליצאום של אלכסנדר, ההרכב האדריכלי של הכיכר האוסטרית ואתרים אחרים.

מספר אוניברסיטאות ידועות נמצאות באי כולל האוניברסיטה הרפואית על שם פאבלוב, האקדמיה הצבאית לחלל על שם מוז'איסקי, חיל הצוערים הגדול על שם פיוטר הגדול ואחרים. ישנם כמה תיאטראות ועשרות מוזיאונים. גשר טוצ'קוב מחבר בין האי פטרוגרד לאי וסילי.

מרחצאות טוצ'קוב

באי הארנבים נמצא מבצר פטרופבלובסקיה, אחד המבנים הראשונים בעיר שקיבל את שמו לאחר בניית קתדרלת פטרופאבלסאקיה בה. המצודה שוכנת בכלא (כיום מוזיאון), צריפי חיל המצב העירוני, המטבעה (שעודנה פעילה), האנדרטה לפיוטר הראשון (שנעשתה על ידי הפסל שמיאקין) ואתרים נוספים. שני גשרי עץ מובילים אל האי, סמוך לאחד מהם מונחת אנדרטה לארנבת על בול עץ הבולט מתוך המים. שטח האי הוא 18 דונם, הוא מופרד מהצד של פטרוגרד על ידי מיצר קרונברקסקי ובו שוכן גם מעון המגורים של מושל סנקט פטרבורג[3].

האי פטרובסקי ממוקם בין נהר ז'דנובקה למלאיה נייבה. בדרום האי נמצא אצטדיון פטרובסקי, לידו פארק פטרובסקי.

אי המרפא ממוקם בצפון הצד של פטרוגרד ומשתרע מנחל קרפובקה ועד מלאיה נייבה ובולשאיה נייבה. באי נמצא הגן הבוטני של המכון הבוטני על שם קומארוב (בזמן פיוטר הראשון היה כאן גן מרפא וזו הסיבה שהאי קיבל את שמו), גן לופוחין, האקדמיה הכימית-פרמצבטית, האוניברסיטה האלקטרוטכנית, המכון לרפואה ניסיונית, מרכז הטלוויזיה של הערוץ החמישי (ברחוב צ'אפיגין 6) ומגדל הטלוויזיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Пункт 1.2.2.7.
  2. ^ "Санкт-Петербург — Открытый город: Петроградская сторона". אורכב מ-המקור ב-2006-10-11. נבדק ב-2007-12-30.
  3. ^ "Карты Google". אורכב מ-המקור ב-2012-03-02. נבדק ב-2007-12-30.