שו"ת הרב הראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הרב הראשי (ספר))
שו"ת הרב הראשי
חלק ב במהדורה החדשה
חלק ב במהדורה החדשה
מידע כללי
מאת הרב מרדכי אליהו
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שאלות ותשובות עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא הלכה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה דרכי הוראה לרבנים עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה ה'תשס"ט
עורך הרב שמואל כ"ץ
מהדורות נוספות
תאריך מהדורה ראשונה תשס"ט - תשע"ג
תאריך מהדורות נוספות תשע"ט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שו"ת הרב הראשי הוא סדרת ספרי שאלות ותשובות בהלכה מאת הרב מרדכי אליהו (4 כרכים). סדרת ספרים זו נערכה במקביל לסדרת ספריו שו"ת מאמר מרדכי. בסדרה זו ליקטו העורכים מבחר תשובות לשאלות שהופנו לרב מרדכי אליהו בעת כהונתו כרב הראשי לישראל בשנים תשמ"ג עד תשנ"ג.

בספרים אלו עונה הרב אליהו על יותר מאלף שאלות אקטואלית רבות בהלכה לדוגמה בנושא קול באשה ערווה, שירות לאומי לבנות, שאלות הנוגעות לחיילי צה"ל, עצירת טרמפים ועוד. שאלות אלו נשאלו על ידי שואלים שונים, דתיים וחילונים, החל מרבני ערים ומושבים, רבני קהילות מהארץ ומחו"ל, ראשי ישיבות, שרים, חברי כנסת, ראשי אולפנות, מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידי ישיבות ואולפנות, תלמידי בתי ספר ואף אזרחים מן השורה שרצו לקבל תשובה לשאלתם.

על אף שהתשובות נכתבו הרבה שנים קודם לכן בעת כהונתו כרב הראשי לישראל, רק בשנת ה'תשס"ט יצא כרך א. בשנת ה'תש"ע יצא כרך ב'. וכרך ג' יצא בשנת ה'תשע"ג, כ-3 שנים לאחר פטירת הרב.

המהדורה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת כהונתו כרב הראשי לישראל, ענה הרב מרדכי אליהו על שאלות רבות שנשלחו אליו מכל העולם. הרב השתדל לענות לכל מי ששאל אותו. על חלק מהתשובות ענה בעצמו ובחתימתו. על חלק מהתשובות הורה בעל פה לעוזריו הרב שמואל זעפרני והרב אליהו בן דהן מה לענות, והם השיבו בשמו וחתמו את שמם. רוב ככל השאלות נשמרו ותויקו בקלסרים בלשכת הרב הראשי.

בשנת תשס"ח פנו עו"ד שלמה בן אליהו והרב יוסף אליהו, בניו של הרב אליהו, לשמואל כ"ץ, חוקר הרבנות הראשית וביקשו ממנו לערוך ביחד עם אביו את תשובותיו בהלכה שכתב בכעת כהונתו כרב הראשי. השאלות והתשובות המקוריות היו מצויים בקלסרים בלשכת הרב עוד מכהונתו כרב ראשי. בעת עריכת הכרך הראשון, נכדת הרב, מיכל כפרי, ערכה וסגננה את השאלות שיובנו היטב. הרב אליהו עבר ביחד עם העורך הרב שמואל כ"ץ, על כל התשובות, הרב אליהו הוסיף להם הסברים, הרחבות, נימוקים ומקורות נוספים, והבהיר את כל מה שהיה צריך.

בניגוד לספרי שו"ת אחרים, המטרה בסדרת ספרים אלו הייתה שהיא תהיה מובנת לכולם. הרב אליהו הספיק לעבור על כל הכרך הראשון ולראותו עוד בחייו. על הכרך השני עבר הרב מתוך חולי גדול אך בכל זאת ניאות לבקשת העורך והשיב על כל שאלותיו וספיקותיו. הכרך השלישי נערך לאחר פטירת הרב על ידי הרב שמואל כ"ץ וצוות רבנים נוספים ממכון דרכי הוראה לרבנים אך ללא עריכה נוספת של הרב.

כמו כן, כיאה לשו"ת, היו שאלות שהיו פרטיות ולכן לא היה ראוי לפרסמן ולכן השמיטו אותן.

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדר התשובות הוא בסדר כרונולוגי לפי תאריך הדפסת התשובות. סדר זה נועד למקם את התשובות לפי סדר המאורעות. לעיתים הוסיף עורך הספר, הערות היסטוריות כדי שהקורא יבין את הרקע לשאלות. בנוסף, כל תשובה בספר הודפסה עם התאריך המקורי שלה, ועם החותמת של הרב הראשי או של אחד מעוזריו.

כרך א' - תש"נ עד תשנ"ג. כרך ב' - תשמ"ח עד תשמ"ט. כרך ג' - תשמ"ו עד תשמ"ז.

בסדרה זו היה אמור להיות מודפס גם כרך ד' אשר יכיל את התשובות של השנים תשמ"ג עד תשמ"ה, אך בפועל תוכנית זו לא יצאה לאור. לאחר כמה שנים, בשנת תשע"ט, הוחלט במכון דרכי הוראה לרבנים לערוך מחדש את הסדרה הזו ולצרף אליה גם התשובות שהיו אמורות להופיע בכרך ד'.

המהדורה החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תשע"ט הוחלט במכון דרכי הוראה לרבנים בראשות בנו של הרב, הרב יוסף אליהו, לערוך מחדש את סדרת הספרים במהדורה חדשה ומורחבת שעתידה להכיל כמה כרכים.

לתועלת הלומדים, במהדורה זו, סודרו התשובות לפי סדר השולחן ערוך בניגוד למהדורה הקודמת ששם התשובות היו לפי סדר כרונולגי. נעשתה השוואה מחדש של השאלות והתשובות אל מול המקור. והורחבו המקורות, נעשו הפניות לספרים אחרים של הרב אליהו בהם הרחיב יותר בביאור התשובה.

בנוסף, במהדורה זו, השמיטו העורכים את כל השאלות, ואת מבנה הדף שהיה קים במהדורה הקודמת, והוסיפו את התשובות שהיו חסרות מהשנים תשמ"ג-תשמ"ה.

נכון לשנת תש"פ יצאו לאור שני כרכים מסדרה זו:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]