לדלג לתוכן

ווייפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוגמאות למעברי ווייפ שונים

מעבר ווייפ (Wipe) בקולנוע הוא סוג של מעבר בין סצנות בו שוט אחד מחליף שוט אחר על ידי תנועה מצד אחד של המסך לצד השני או בעזרת צורה מיוחדת.[1] כאשר הווייפ נע משני קצוות מנוגדים של המסך לכיוון המרכז או להפך, הוא מכונה "ווייפ דלת האסם" (barn door wipe), בשל דמיונו לפתיחת או סגירת זוג דלתות. להלן כמה סגנונות ספציפיים של ווייפים:

  • ווייפ איריס (Iris Wipe): ווייפ שלוקח את הצורה של מעגל שמתרחב או מצטמצם. הוא נפוץ בסרטים קצרים מונפשים כמו סדרות ה-Looney Tunes וה-Merrie Melodies, כדי לסמן את סיום הסיפור. הווייפ יכול להיות ממוקד בנקודה מסוימת ומשמש כ"בדיחה אחרונה" או קריצה לדמות.
  • ווייפ כוכב (Star Wipe): ווייפ שלוקח את הצורה של כוכב שמתרחב או מצטמצם ומשמש להענקת תחושה של "ערך מוסף". דוגמה לכך ניתן לראות בסדרת הפתיחה של Guiding Light משנות ה-80.
  • ווייפ לב (Heart Wipe): ווייפ שלוקח את הצורה של לב שמתרחב או מצטמצם ומשמש להענקת תחושה של "אהבה" או "חברות". הוא עדיין בשימוש בוידאו של חתונות, סיום לימודים ובר מצווה.
  • ווייפ מטריצה (Matrix Wipe): מעבר מדוגם בין שני תמונות. הווייפ יכול להיות במגוון דפוסים כמו רשת, כוכבים וכו'.
  • ווייפ שעון (Clock Wipe): ווייפ שמסובב רדיוס סביב נקודת המרכז של המסך כדי לחשוף את השוט הבא, כמו מחוגי שעון אנלוגי. הוא משמש לרוב לציון מעבר זמן בין שוטים.

השימוש הנפוץ ביותר באפקט הווייפ הוא הווייפ הבלתי נראה, בו מצלמה עוקבת אחרי אדם לחדר אחר על ידי מעקב מקביל לשחקן. כאשר הקיר עובר מול המצלמה, העורך יכול להשתמש בווייפ כדי לבחור כל שוט תואם של אותה סצנה. ווייפים כאלה יכולים להיות בלתי נראים בסרט המוגמר.

דוגמה טובה לווייפ כזה ניתן לראות בסרט "Das Boot" כאשר הבמאי וולפגנג פיטרסן משתמש בו כדי לעבור בין שני מתחמי U-boat תפוסים, למרות שהיה להם רק U-boat אחד לצילום.

מעברי ווייפ מאוד יעילים (ויקרים) שימשו בסרט הקצר בעל התקציב הנמוך של לורל והארדי "Thicker than Water". בכל שינוי סצנה בסרט, לורל או הארדי תופסים וילון או חפץ אחר בקצה המסך ומזיזים אותו על פני המסך. הפריימים הפותחים של הסצנה הבאה הודפסו אופטית על החפץ, כך שכאשר החפץ מכסה את כל המסך, הסרט "ווייפ" את השוט הקודם והתחיל את השוט הבא.

הדוגמה המוקדמת ביותר לווייפ הידוע היא הסרט של ג'ורג' אלברט סמית' "Mary Jane's Mishap" משנת 1903.

ג'ורג' לוקאס השתמש במעבריות ווייפ בצורה נרחבת בסרטי "מלחמת הכוכבים" שלו, בהשראת שימוש דומה של ווייפים על ידי אקירה קורוסאווה.

מאז לפחות שנות ה-80, שעשועון הטלוויזיה האמריקאי "The Price is Right" עשה שימוש נרחב בווייפים, לרוב מעבר בין המתמודדים לפרסים. בשנות ה-80 המוקדמות עד האמצעיות, ווייפ איריס שומש פעמיים במהלך הפתיחה, עובר מהשוט של כניסת המנחה לשוט של המצלמה שיורדת מהאורות באולפן, ומשם לשוט של המנחה. בסביבות 1987, זה השתנה לווייפ כוכב, שנשאר בשימוש עד 2010.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Geduld, Harry M.; Gottesman, Ronald (1973). An Illustrated Glossary of Film Terms (באנגלית). Holt, Rinehart and Winston. p. 175. ISBN 978-0-03-086720-0.