ויליאם ברקצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם ברקצ'י
לידה 10 בדצמבר 1744
ולרשטיין, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בפברואר 1813 (בגיל 68)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים William Bent Berczy עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם ברקצ'יאנגלית: William Berczy; ‏ 10 בדצמבר 1744 - 5 בפברואר 1813) היה חלוץ וצייר קנדי יליד גרמניה. הוא נחשב לאחד ממייסדי העיירה יורק, קנדה עילית, טורונטו, אונטריו, קנדה.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברקצ'י נולד בוולרשטיין, שוואביה, (גרמניה) כבן לווירקליכר הופרט (אלברכט תיאודור מול) ויוהנה יוזפה וולפורגה מול (לבית הפלה). ברקצ'י נקרא במקור יוהאן אלברכט אולריך מול, אך בעקבות נישואיו שינה את שמו. [2]

הוא למד באקדמיה בווינה ובאוניברסיטת ינה בסקסוניה. בקריירה המוקדמת שלו בילה במספר מדינות באירופה, כולל פולין, שווייץ ואיטליה. ב-1792 הפליג ברקצ'י לאמריקה, התיישב בפילדלפיה, ולאחר מכן הקים עסק ביורק, קנדה עילית (טורונטו). כמה שנים מאוחר יותר, עבודתו לקחה אותו לקנדה התחתית (קוויבק).

ברקצ'י התחתן, ב-1 בנובמבר 1785, עם ז'אן-שרלוט ברקצ'י לבית אלאמנד (1760–1839) מלוזאן (מאז 1803 - קנטון ווד), שווייץ. נולדו להם שני בנים, ויליאם בנט ברקצ'י וצ'ארלס אלברט ברקצ'י. בנו צ'ארלס אלברט ברקצ'י הפך למנהל הדואר השני של טורונטו.

ברקצ'י עזר לג'ון גרייבס סימקו להקים יישוב צפונית ליורק, שנקרא גרמן מילס עם מהגריו בחסות חברת קרקעות גרמנית, שלימים הפכה לעיירה מרקהאם .

משפחת וולסי

"ויליאם ברקצ'י, מייסד שותף של טורונטו, יחד עם החלוצים הגרמנים שלו, פינו חלק מאתר העיירה יורק (טורונטו), הקים בתים ובנו כבישים בעיר מרקהאם וגם הכשירו 24 מיילים של נתיב המים של נהר הרוז' לניווט." [3]

אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי תמונותיו הידועות ביותר הן דיוקן באורך מלא של צ'יף המוהוק תאינדנג'ה (ג'וזף בראנט) (בערך 1807) [4] ודיוקן קבוצתי של משפחת וולסי[5] (1809). למרות הידוע בעיקר בזכות דיוקנאותיו, הוא ביצע גם ציורים דתיים ועבודות אדריכלות, כולל תוכניות לקתדרלת כריסט צ'רץ' במונטריאול בשנת 1803.

ברקצ'י נסע לניו יורק במהלך מלחמת 1812 ונתקע כשניסה לחזור. תחילה הוא שהה במידלברי, ורמונט עם חברים, אחר כך באלבני, ניו יורק ואז בעיר ניו יורק, ממנה תכנן לנסוע לאנגליה. הוא חלה בזמן שהותו בניו יורק ומת כשהיה בטיפולם של חברים. הוא נקבר בקבר לא מסומן בכנסיית טריניטי בשם וויליאם בורקסי. [6] אשתו עברה לגור עם בנה ויליאם ומתה ב-18 בספטמבר 1839 בסנט-מלאני, קנדה התחתית. ברקצ'י הותיר אחריו גם בן נוסף, צ'ארלס אלברט ברקצ'י.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית ספר יסודי במרכז מרקהאם נקרא על שמו. [7] בבית הספר, שנוסד בשנת 1967, לומדים כ-600 תלמידים. כמו כן, לכבודו העיר מרקהם קראה לאחת משכונותיה הצפופות על שמו - הכפר ברקצ'י. "יובל ברקצ'י" הוא יובל של נהר הרוז' במרקהם.

כמו כן הא מונצח כחלוץ במקומות נוספים באזור זה של קנדה - בשמות רחובות, גנים ציבוריים ועוד.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם ברקצ'י בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MacIntosh, Robert (2006). Earliest Toronto. GeneralStore Publishing House. p. 11
  2. ^ Atanassova, Katerina (2004). William Berczy - man of enlightenment. Unionville, Ontario: Varley Art Gallery of Markham.
  3. ^ "Historical Events and Personages "German Mills"". Karlheissler.com
  4. ^ "Thayendanegea (Joseph Brant) | National Gallery of Canada | National Gallery of Canada"
  5. ^ Woolsey Family
  6. ^ "Biography – ALLAMAND, JEANNE-CHARLOTTE – Volume VII (1836-1850) – Dictionary of Canadian Biography
  7. ^ Pages - William Berczy P.S., www.yrdsb.ca